اطلاعیه شماره 7 معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت :
جزئیات ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای (اصلح) مهارت آموزان ورودی 96
مطابق مصوبات شورای دانشگاه و بر اساس نامه شماره 3/52260/180 مورخ 3/4/1396 مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، که در آن اعلام شده است "ارزشیابی جامع صلاحیت های حرفه ای در پایان هر مرحله مطابق ضوابط و مقررات به صورت کتبی، فعالیت های فرهنگی و تدریس عملی از مهارت آموزان به عمل خواهد آمد و در صورت کسب حد نصاب 65 درصد امتیاز در هر مورد، گواهی صلاحیت های حرفه ای به آنان اعطا خواهد شد"، معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، در راستای اجرای اصلح مهارت آموزان ورودی 1396 نکات ذیل را به اطلاع می رساند:
1. فرایند اصلح، شامل چهار مؤلفه آزمون کتبی (چندگزینه ای)، آزمون عملکردی (سناریو محور)، عملکرد فرهنگی و تدریس عملی است. وزن هر یک از این مؤلفه ها در جدول ذیل قابل مشاهده است.
|
مولفه |
وزن |
حداقل امتیاز لازم |
زمان اجرا |
|
آزمون کتبی |
200 |
130 |
پایان پودمان اول |
|
آزمون عملکردی |
250 |
162.5 |
حین پودمان دوم |
|
تدریس عملی |
350 |
227.5 |
حین پودمان دوم |
|
عملکرد فرهنگی |
200 |
130 |
حین پودمان دوم |
|
جمع کل |
1000 |
650 |
- |
2. اجرای اصلح به صورت فرایندی و در سه مرحله انجام می شود. مرحله اول در نیمه شهریور و شامل آزمون کتبی (چندگزینه ای) می باشد. آزمون عملکردی، تدریس عملی و عملکرد فرهنگی به صورت فرایندی و طی دوره و از مهرماه به بعد اجرا می شود. جزئیات این مؤلفه ها متعاقباً اعلام خواهد شد.
3. گواهی صلاحیت حرفه ای فقط برای افرادی که تمام نصاب های لازم را کسب نمایند صادر می شود. افرادی که موفق به دریافت نصاب لازم نشوند، تنها یک بار دیگر فرصت خواهند داشت در مؤلفه مربوطه شرکت نموده و نمره لازم را کسب نمایند.
4. آزمون کتبی چند گزینه ای برای رشته های مختلف در قالب جدول ذیل و در شهریور ماه سال جاری انجام میپذیرد:
|
رشته |
مواد درسی |
|||
|
ابتدائی |
برنامه ریزی درسی و آموزش کلاس های چندپایه |
ارزشیابی کیفی(توصیفی) در دوره ابتدایی |
- |
- |
|
استثنائی |
اختلالات یادگیری |
سنجش و آزمون های تخصصی در حوزه کودکان با نیازهای ویژه |
- |
- |
|
تربیت بدنی |
برنامه ریزی و روش های اجرای فعالیت های مکمل درس تربیت بدنی |
روش های ارزشیابی درس تربیت بدنی |
- |
- |
|
مراقب سلامت |
سلامت/ بهداشت و صیانت از محیط زیست |
اصول و مبانی آموزش و پرورش |
بهداشت خانواده |
- |
|
مشاوره |
روانشناسی تربیتی (پرورشی) |
اصول و مبانی آموزش و پرورش |
آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان |
روابط انسانی در مدرسه |
|
امور تربیتی |
روانشناسی تربیتی (پرورشی) |
اصول و مبانی آموزش و پرورش |
سواد رسانهای |
نیازها و مسائل کودکان و نوجوانان |
|
مجموعه رشته های دبیری (14 رشته) |
روانشناسی تربیتی (پرورشی) |
ارزشیابی یادگیری |
- |
- |
در اطلاعیه های بعدی چارچوب سنجش هر یک از مواد آزمون که مطابق با سرفصل های رسمی درس مربوطه طراحی شده، اعلام می گردد.