در کارگاه آموزشی روش های تدریس عنوان شد:
معلم پیوند دهنده حیطه دانشی به حیطه عملی و انگیزشی کلاس درس است
fررسی اقتضائات خاص دانشگاه فرهنگیان در طرح راهبردی فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری توسط دکتر رشن آبادی و نیز کارگاه آموزش روش تدریس با حضور دکتر خوشی از دیگر کارگاه های برگزار شده در بخش عصر گاهی دومین روز از نشست مشترک و دوره آموزشی مسئولان نهاد و معاونان گروه معارف اسلامی بود که پنج شنبه 12 اسفند 95 در مجتمع فرهنگی و آموزشی آدینه برگزار شد.
در جلسه آموزشی روش های تدریس که با حضور اساتید و اعضای هیات علمی پژوهشگر در حوزه معارف اسلامی پردیس های دانشگاه فرهنگیان برگزار شد ضمن پرداختن به عناصر مهم در تدریس به راهبردها، فنون و مهارت های تدریس اشاره شد.
دکتر خوشی استاد دوره روش تدریس منطق یادگیری، محتوی دروس، راهبردهای تدریس، هدف، ارزشیابی، فعالیت های یادگیری، گروه بندی کلاس درس، منابع و مواد آموزشی و نیز مکان و زمان تدریس را از عناصر آموزش برشمرد و گفت: معلمی که برای تدریس خود نقشه راه نداشته باشد و جایگاه و عناصر آموزش را نشناسد به سرمنزل مقصود یعنی تحقق اهداف آموزشی نائل نخواهد آمد.
وی با بیان اینکه هدف آموزشی باید به صورتی طراحی شود که برای معلم شفاف و روشن باشد خاطر نشان کرد: اگر معلم هم هدف را شناخته باشد و هم محتوای مناسب فراهم کرده باشد می تواند در کلاس موفق ظاهر شود.
دکتر خوشی نقش معلم را در پیوند میان حیطه دانش یعنی نقطه نظر و حیطه عاطف و انگیزشی نقطه عمل با اهمیت دانست و تصریح کرد: معلم می تواند محتوای ضعیف را به عرش ببرد و یا محتوای قوی را به فرش برساند.
وی با اشاره به واگذاری بخشی از کلاس به دانشجویان به عنوان روش تدریس نوین به چگونگی این امر پرداخت و افزود: فعالیت های کلاسی یکی از عناصر مغفول در آموزش است، این که بدانیم چه کارهایی در کلاس تعریف و چه فضاهایی بسازیم که دانشجویان در محیط یادگیری برای تحقق هداف آموزشی مشارکت فعالانه داشته باشند.
دکتر خوشی مکان و زمان تدریس را محدود به کلاس درست ندانست و افزود: اکنون کلاس مستمر است و می توان با استفاده از فضاها و تکنولوژی آموزشی خارج از کلاس مانند پوشه های الکترونیکی، پرتال و شبکه ها می توان به صورت مداوم با دانشجویان در ارتباط بود و به آموزش پرداخت.
وی فاصله میان وضع مطلوب و وضع مطلوب را از مصادیق تعریف نیازسنجی عنوان و اظهار کرد: معلم می بایست متناسب با حال دانشجویان و با شناخت کافی از ابزار ها تدریس و امتیاز دادن روش تدریس را انتخاب کند که در این صورت علاوه بر داشتن کلاسی شاداب مشارکت مخاطبان نیز افزایش می یابد.
وی با اشاره به راهبردهای آموزشی مستقیم (معلم محور – سخنرانی)، غیر مستقیم ( حل مسئله) و تعاملی خاطر نشان کرد: راهبرد ما درکلاس باید راهبرد تعاملی برمبنای نیاز محور باشد.
دکتر خوشی بر شناسایی نیاز، دسته بندی نیاز، طبقه بندی و ارائه آن در کلاس درس تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به روش بارش فکری به عنوان یکی از روش های فعال سازی تیم، تقویت ذهنی و تحریک خلاقیت در افراد یک تیم، به تشریح بودجه بندی امتیاز دهی در مشارکت های کلاسی، میزان واگذاری زمان درس به دانشجو و معلم ئ تکنیک های آن بر اساس محتوای کلاس پرداخت.
بررسی نیازهای یادگیرنده، عناصر موفقیت استاد در کلاس، نقش استاد در بحث گروهی، حیطه های یادگیری، ویژگی های تدریس نوین، روش ها، راهبردها و ارزش های آموزشی و نیز مهارت ها و تکنیک های آموزشی از مطالبی بود که در این کارگاه به آن پرداخته شد.
همچنین طی این نشست ها در کارگاه طرح راهبردی فرهنگی ضمن پرداختن به سیاست های راهبردی نهاد همچنین مباحثی پیرامون راهبرد نویسی و استراتژی با بررسی موردی دفاتر نهاد در دانشگاه و نقش آنها در برنامه ریزی و ارائه راهبرد مطرح شد.