توسط دکتر جلال غریبی از اساتید دانشگاه فرهنگیان کردستان:
چهارمین کرسی ترویجی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد
به گزارش معاونت پژوهشی و فناوری، چهارمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی دانشگاه با عنوان «تعلیم و تربیت چندفرهنگی و دلالتهای آن برای نظام تربیت معلم با تاکید بر دانشگاه فرهنگیان ایران» در روز یکشنبه 8 اسفند 1395 در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این کرسی که با ارائه دکتر جلال غریبی و نقّادی دکتر حیدر تورانی و دکتر علیرضا عراقیه انجام شد، ابتدا جلال غریبی ایده علمی خود را ارائه داد و با تعریف مفهوم تعلیم و تربیت چندفرهنگی و ابعاد چندفرهنگی بودن، معرفی روش تحقیق خود، بیان یافته های تحقیقات خود و ارائه نتایج تحقیقات خود در زمینه تعلیم و تربیت چندفرهنگی به ارائه پیشنهاداتی برای ادغام اصول چندفرهنگی در فرایند تربیت معلم و آماده سازی معلمان بر مبنای این اصول پرداخت.
دکتر حیدر تورانی در نقد خود بر این ایده علمی به بیان محسنات و معایب این مقاله پرداخت. وی ابتدا با تعریف از ساختار منسجم این کار تحقیقاتی و استفاده گسترده محقق از منابع دست اول و معتبر چند فرهنگی، این ایده علمی را از منسجم ترین و بهترین مقاله های ارائه شده در قالب کرسی دانست. سپس با بیان فرازهایی از مطالعات نظری پشتیبان سند ملی آموزش و پرورش، از ارائه دهنده خواست تا در بیان ایده خود اشاره عمیق تری به اسناد بالادستی تعلیم و تربیت ایران داشته باشد.
دکتر علیرضا عراقیه نیز در نقد خود مقاله دکتر غریبی را مقاله های منسجم و نشان دهنده انسجام فکری محقق دانست و بکاربردن روش تحقیق متقن و اصولی را از نقاط قوت مقاله دانست. سپس از ارائه دهنده خواست که در مورد راهکارهای سلبی و ایجابی برای بهبود برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان در جهت در نظر گرفتن مؤلفه های تعلیم و تربیت چندفرهنگی توضیحاتی دهد.
در ادامه، ارائه دهنده کرسی به بیان پاسخ سؤالات ناقدان پرداخت و پس از آن حضار جلسه سؤالات خود را از ارائه دهنده و ناقدان پرسیدند و پس از دریافت پاسخ از ایشان، در زمینه برخی مسائل ملموس نظام آموزشی در ارتباط با مسئله چندفرهنگی به بحث و تبادل نظر پرداختند.