قدردانی دکتر قنبری از برگزاری الکترونیکی انتخابات شورای صنفی در دانشگاه فرهنگیان کردستان
دکتر قنبری معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برگزاری سومین دوره بالندگی دبیران شوراهای صنفی استان ها، 8 و 9 اسفند در استان بوشهر گفت: یکی از نکات بسیار مهم در دانشگاه ها و صحنه تجلی حضور دانشجویان در مدیریت خدمات و رفاهِ دانشگاه، شوراهای صنفی است.
وی با اشاره به تشکیل شوراهای صنفی به نسبت جمعیت دانشجویی در دانشگاه ها و حضور دبیر، اعضاء اصلی و علی البدل شورا در آن افزود: خوشبختانه در دانشگاه فرهنگیان با توجه به زیست شبانه روزی و معلم بودن دانشجویان علاقه مند به همراهی درحوزه فعالیت های فرهنگی اجتماعی و صنفی بوده و بسیار اثر گذار هستند.
دکتر قنبری شورای صنفی رفاهی دانشجویان را یکی از فرصت های تجلی همفکری، همگرایی، هم اندیشی و تفویض برخی اختیارات به دانشجو معلمان برشمرد و تصریح کرد: شورای صنفی رفاهی میدانی برای آزمودن شایستگی های معلمی، تعهد پذیری، مسئولیت پذیری، مواجه با چالش ها، شناخت فرصت ها و تهدید ها و تلاش برای انتقال کمبودها و مشکلات و کوشش برای حل مسئله، است.
وی با بیان اینکه سومین دوره بالندگی دبیران شوراهای صنفی استان ها با هدف کسب این توانایی ها و شایستگی ها برگزار می شود خاطر نشان کرد: دانشجو معلمی که عضو شوای صنفی است بدلیل انتخاب با آرای دیگران، مورد وثوق و اعتماد جامعه دانشجویی است، همچنین آنان از این طریق نماینده بودن و ارتباط با مسئولان را در چهار چوب قانون تمرین می کنند.
معاون دانشجویی با بیان اینکه زمینه ایجاد شوراهای صنفی در قالب آیین نامه وزارت علوم فراهم شده، تصریح کرد: در برخی از پردیس ها انتخابات شورای صنفی با حضور 100 درصدی دانشجویان برگزار شد به طور میانگین شرکت کنندگان 68 درصد برادران و در بخش 60 درصد خواهران در انتخابات پردیس ها و مراکز سراسر کشور مشارکت داشتند.
وی با اشاره به میانگین 64 درصدی مشارکت دانشگاه فرهنگیان در میان دانشگاه های کشور خاطر نشان کرد این حضور دانشجو معلمان بسیار بیشتر و نزدیک به سه برابر میانگین کشوری سایر دانشگاه ها است و این نشان می دهد که دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی اثر گذار، ماموریت گرا، حاکمیتی و جامع با رویکرد زیست شبانه روزی از مشارکت، همفکری، هم اندیشی و همگرایی دانشجویان به خوبی می تواند بهره مند شود.
دکتر قنبری آموزش همفکری، برگزاری کارگاه ها، کمیسیون ها، انتقال تجارب، بیان مسائل و مشکلات و همگرایی برای حل مسئله را از رویکرد های برگزاری سومین دوره بالندگی دبیران عنوان و تصریح کرد: این نشست کمک می کند تا با احصاء و دسته بندی مسائل و مشکلات پردیس ها و مراکز استان ها، شرایط استان ها را به سمتی ببریم که بتوانیم در این زمینه کمک مطلوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به دعوت 64 نماینده شورا صنفی از استان های مختلف به این دوره اظهار کرد: با توجه به شرایط دانشگاه فرهنگیان و مسئله تفکیک جنسیتی از هر استان 2 نفر یک برادر و خواهر و برای استان تهران بدلیل گستردگی دو برابر ظرفیت یعنی 4 نماینده دعوت خواهد شد همچنین نماینده ای از سرپرستان و حوزه پردیس های استان ها نیز نمایندگان دانشجویان را در این دوره همراهی می کنند.
معاون دانشجویی در ادامه از مسئولان و دانشجو معلمان پردیس بنت الهدی صدر استان خراسان جنوب ، مرکز سلمان فارسی استان فارس ، مرکز زینب کبری (س) استان لرستان، بحر العلوم چهارمحال بختیاری و مرکز امام رضا(ع) اندیمشک خوزستان که بیشترین حضور و مشارکت را در بخش انتخابات شورای صنفی داشتند تشکر و قدردانی کرد.
وی مطالعه آئین نامه این شورا برگزاری جلسات متعدد و تدوین صورت جلسه و ارسال به معاونت دانشجویی از طریق مدیریت امور پردیس های استان را از تکالیف اعضای شورای صنفی برشمرد و افزود: تلاش می کنیم با رفتار و منش شورایی و کار مشترک که برخاسته از فرهنگ دینی و قرآنی است زمینه تحولات مطلوبی را در سطح پردیس ها و مراکز فراهم کنیم.
دکتر قنبری دانشجویان را یک فرصت، ظرفیت و قلب تپنده دانشگاه برشمرد و اظهار کرد: اگر دانشجو نباشد بسیاری از ارکان دانشگاه وجود ندارد و باید به آنان به عنوان سرمایه ملی و انسانی دارای انگیزه، توان، انرژی جوانی و دانش روز توجه کنیم.
وی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان را به مراتب از دانشجویان دیگر دانشگاه ها اثر گذارتر و مهمتر دانست و افزود: آنان نومعلمانی هستند که رسالت معلمی جامعه را عهده دار می شوند و حلقه اصلی پیوند جامعه، مدرسه و خانواده با وزارت خانه های آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات خواهد بود.
معاون دانشجویی با اشاره به رسالت دانشجو معلمان در تربیت شهروندی قانونگرا، مشارکت جو، عدالت محور و تصمیم ساز خاطر نشان کرد: با این رویکرد دانشجویان می توانند در شوراهای صنفی، انجمن های ورزشی و علمی و تشکل های دانشجویی و سایر حوزه هایی که به صورت نهاد اجتماعی و یا نهادی از خبرگان و نخبگان جامعه دانشجویی است بسیار مفید و سودمند واقع شوند.
وی از مسئولان و همکاران دانشگاه فرهنگیان خواست تا این ظرفیت را به عنوان فرصتی بسیار ایده آل، مهم و اثر گذار بنگرند و اظهار کرد: مسئولیت دانشجو معلمان در شوراهای صنفی سخت خواهد بود چون رسالتی خطیر برعهده دارند و باید انسانی قانونگرا، علاقه مند به خدمات اجتماعی، رفاه عمومی، فرهنگ سازی، تصمیم سازی و اجرای مطلوب آئین نامه و شیوه های مطلوب دولتی و کشوری باشند.
دکتر قنبری در ادامه خاطر نشان کرد: نقش معلم الزاما در حوزه کتاب های درسی و منابع آموزشی نیست، هنر اصلی معلم هنر تحول آفرینی، ایجاد خلاقیت، نو آوری و تحول و ترقی ارکان آموزش و پرورش است.
وی هنر اصلی معلم را اثر گذاری با القاء شیوه های مثبت ارتباطات انسانی دانست و افزود: معلم می تواند با هنر کلام، رفتار، اندیشه، بینش و منش های مهم انسانی؛ فراتر از مرزهای جغرافیایی اثر گذار باشد و تحولات مهمی را در جامعه شکل دهد.
معاون دانشجویی با بیان اینکه معلمان تنها برای جغرافیای سیاسی ایران تربیت نمی شود گفت: معلمی که در تراز جمهوری اسلامی تربیت می شود سفیر اندیشه های انسانی، اندیشه های والای اخلاق، ادب، هنر، جامعه شناسی مردم شناسی فرهنگ مردم دین و مذهب خواهد بود و به رسالت هدایت انسان ها برای افزایش صلح و دوستی و گفتگوی تمدن ها و ملت ها انسان خواهد پرداخت.
وی با اشاره به نقش تحول آفرینی معلم در نظام آینده کشور تصریح کرد: امروز هم معلمِ معلمان و هم نومعلمان به عنوان معلمان آینده نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کشور می توانند بسیار در جامعه ایران، منطقه و فراتر از آن در جهان تاثیر گذار باشد.
شایان ذکر است دکتر قنبری در پایان از استان هایی مانند کردستان که در این حوزه پیشگام بودند و انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کردند قدردانی و خاطر نشان کرد: زمینه ها فراهم شده تا همه استان ها بتوانند در انتخابات مرحله بعدی شوراهای صنفی به صورت الکترونیکی و اینترنتی حضور یابند.