مدیریت امور پردیس های استان کردستان

در مجتمع آدینه با حضور اساتید رشته ریاضی برگزار شد:

نخستین دوره ارتقاء حرفه ای آموزشی برای آموزشگران مرجع ریاضی دانشگاه فرهنگیان

نخستین دوره ارتقاء حرفه ای آموزشی ریاضی برای آموزشگران مرجع دانشگاه فرهنگیان با عنوان " ریاضیات در برنامه درسی مدرسه" به همت معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صبح سه شنبه 12 بهمن 95 با حضور اساتید برتر این حوزه دکتر زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی و دکتر مانی رضایی مشاور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان و اعضای منتخب هیات علمی استان ها در رشته ریاضی در مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه برگزار شد.

تبیین مبانی نظری حوزه آموزش ریاضی، و آشنایی با خاستگاه برنامه درسی ریاضی مدرسه از محتوای ارائه شده در نخستین دوره بالندگی آموزشگران بود.

همچنین در تبیین مبانی نظری، به سه بخش سیر تاریخ مبانی ریاضی (تاریخ شکل گیری، چرایی و چیستی)؛ وضعیت کنونی برنامه درسی مدرسه در دو وجه تغییرات رخ داده و چالش های آن و نیز دورنما و چشم انداز آینده مباحث و اقدامات عملی برنامه درسی پرداخته می شود.

پس از این دوره انتظار می رود که اعضای هیات علمی شرکت کننده در دوره ها بتوانند تولید محتوا داشته و در خصوص پرسش های ایجاد شده پاسخ بیابند.

همچنین آموزشگران مرجع باید بتوانند دوره هایی مشابه حداقل با 6 ساعت برای اساتید استان، معلمان با سابقه، نومعلمان و دانشجو معلمان علاقمند برگزار و اجتماع های حرفه ای در حوزه آموزش در استان ایجاد کنند.

شایان ذکر است این دوره ها به صورت 7 مرحله ای به منظور دانش افزایی و توانمند سازی اعضای هیات علمی و مدرسان ریاضی دانشگاه، ارتقاء دانش نظری آموزشگران و ایجاد راهکارهای عملی آن در زمینه کاربست مباحث تدریس و توسعه محتوای مرتبط به مدت 2 سال به صورت محتوای مستقل در فواصل معین  در زمان بندی 24 ساعته برای هر مرحله طراحی شده است.

 در این دوره دکتر رضایی مشاور معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی و مدرس کارگاه، ضمن تبیین اهداف و محتوای پیش بینی شده در 7 دوره ارتقاء حرفه ای همکاران، برگزاری این نشست را انتقال تجربیات، تبادل نظر، ایجاد سوال در خصوص محتواها و تولید محتوا دانست و افزود: فواصل میان دوره ها فرصتی به منظور پرورش مطالب ارائه شده، تمرکز برآن و تعامل اعضاء در این خصوص است.

وی ریاضیات در برنامه درسی مدرسه ای، ریاضیات و مهارت های زندگی، تدریس حل مسئله ریاضی، دیدگاه ها و رویکردها به یادگیری ریاضی، طراحی فعالیت برای تدریس ریاضی، راهبردهای ارتقای حرفه ای تدریس ریاضی و دوره ارزشیابی و ارزیابی ریاضی را از سرفصل های تعریف شده برای هر یک از این هفت دوره عنوان کرد.

دکتر رضایی ابراز امیدواری کرد: با تعاملی پایدار و انتقال تجربیات آموزشی آموزشگران مرجع، نومعلمان را تجهیز و در مقاطع پیش رو از آنان پشتیبانی شود.

 همچنین دکتر گویا استاد ریاضی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برنامه و کتاب های درسی و تجهیزات در دستان هنرمند معلمان شکل می گیرند و تبدیل به به آن چیزی می شوند که مورد استفاده دانش آموز است خاطر نشان کرد: معلم حرفه ای و آموزش دیده می بایست اعتماد به نفس قضاوت راجع به محتوای درسی  و قدرت تشخیص  نحوه اجرای آنها را در کلاس درس داشته باشد.

وی آموزشگران ریاضی را جدا از نظریه پردازان این حوزه عنوان کرد که بر روی زمین واقعی حرکت می کنند و باید در دانشگاه فرهنگیان به عنوان تنها مبادی ورود به عرصه معلمی بیاموزند که به چه جامعه ای با چه انتظارات و درخواست هایی وارد می شوند.