معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان:
انجمن های دانشجویی در تبیین اسناد توسعه ای و عملکرد آموزش و پرورش ایفای نقش کنند
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان خواستار نقش آفرینی هرچه بیشتر انجمن های علمی و دانشجویی در امور اجرایی و محتوایی حوزه آموزش شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، طالب محمدی در سومین گردهمایی دبیران انجمن ها و نشریات دانشجویی دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور در سنندج اظهار کرد: تربیت مخصوص پروردگار عالم است و مبنای حق انسان در تعلیم و تربیت هم اراده و لطف خداست و از طریق دین به انسان واگذار شده است.
وی افزود: هیچ نهادی مثل آموزش و پرورش ریشه دینی ندارد و بنابراین آموزش و پرورش جای کمی نیست و بستر توسعه در هر جامعه ای محسوب می شود.
محمدی خاطرنشان کرد: اگر از لحاظ تجربی هم نگاه کنیم که هر کشوری پیشرفته است از آموزش و پرورش کارآمد و پیشرفته ای برخوردار است.
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان تصریح کرد: آموزش و پرورش بسترساز اصلی تولید علم و نیروی انسانی نخبه و کارآمد است و در این نهاد یک مولفه بسیار تاثیرگذار وجود دارد و آن هم معلم است.
محمدی افزود: تا زمانی که وروردی معلم به عنوان شاخصه اصلی نظام آموزش و پرورش از نیروهای نخبه و متخصص نباشد نمی توانیم تحول آموزش و پرورش را انتظار داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش حوزه ای حرفه ای و تخصصی است و اگر معلم حرفه ای نباشد کارش تخصصی نخواهد بود.
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان اظهار داشت: ورود نیروهای فله ای در گذشته خسارت هایی را به بدنه آموزش و پرورش وارد کرده است که به این زودی ها قابل جبران نیست.
محمدی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه سرمایه گذاری باشد ولی در عمل این مهم کم اتفاق افتاده است و یکی از معبرهای محقق شدن این مهم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است و پویایی این دانشجویان پویایی آموزش و پرورش را میسر خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر معلمان حرفه ای بیاندیشند و شعاری عمل نکنند و صلاحیت های علمی خود را به رخ جامعه بکشانند از آنان استقبال خواهد شد.
محمدی اظهار داشت: باید تحول متناسب با روز انجام دهیم چرا که آموزش و پرورش در دنیا رشد کرده است و باید این مهم را بپذیریم.
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان در ادامه سخنان خود افزود: رمز ماندگاری آموزش و پرورش در عصر توسعه توجه به یک مقوله و آن هم کیفیت آموزشی است.
محمدی تصریح کرد: کیفیت یک شاخص تجملی نیست و پاشنه آشیل آموزش و پرورش همان عدم کیفیت آموزشی است.
وی خاطرنشان کرد: وجود انجمن های علمی و محافل دانشجویی و بسترسازی اجتماعی اجتناب ناپذیر است و در این محافل استعدادها کشف می شود.
محمدی تصریح کرد: باید زمینه ای را فراهم کنیم که خلاقیت ها و ایده ها بروز پیدا کند و خوراک انجمن های علمی را بر روی مسائل کلیشه ای محدود نکنید و پویایی این انجمن ها مدنظر باشد.
وی افزود: انجمن های علمی باید مطالبات اجتماعی و دینی را مدنظر داشته باشند و حس پویایی و آگاهی مداران را در بین دانشجویان حفظ نمایند.
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان اظهار داشت: انجمن های علمی باید واسطه ای باشند برای تبیین اسناد تحولی آموزش و پرورش و این اسناد را بررسی کنند و قوانین حاکم در آموزش و پرورش را نقد کنند و ایده های نو را ارایه کنند.
محمدی افزود: انجمن های علمی باید ساختار و محتوای آموزش و پرورش و رویکردهای آموزشی را نقد کنند و در این مسیر پویا باشند.
شایان ذکر است در روند اجرای مراسم پیام مکتوب دکتر مهر محمدی توسط یکی دانشجو معلمان پردیس شهید مدرس سنندج و پیام تصویری دکتر صادق زاده که به تصویر کشیده شد و هم چنین اجرای موسیقی زنده کردی مزین بخش این گرد همایی کشوری بود.