مدیریت امور پردیس های استان کردستان

در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد:
اولین همایش علمی –پژوهشی ارزشیابی کیفی توصیفی

اولین همایش استانی ارزشیابی کیفی، توصیفی روز پنج شنبه با همکاری دانشگاه فرهنگیان چهارمحال وبختیاری و اداره کل آموزش وپرورش در پردیس شهید باهنر  و با حضور دیمه ور معاون آموزش ابتدائی وزارت آموزش و پرورش، دکتر قنبری معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، دکتر رحیمی مدیر امورپردیس های استان، امیدی مدیر اداره کل آموزش وپرورش، مقیمی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز و رئیس دبیرخانه ارزشیابی کیفی توصیفی و دکتر محمد حسنی عضو هیات علمی سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزش کشور، برگزار شد.

در این همایش دکتر ولی پور سرپرست پردیس شهید باهنر و دبیر همایش ضمن ارائه  گزارش از روند  اجرایی و آماری  همایش از ارسال 133 مقاله در سه سطح دانشجویی،کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شامل  80 مقاله از دانشگاه فرهنگیان، 47 مقاله از آموزش وپرورش و 6 مقاله از دیگر دانشگاه هابه دبیرخانه همایش خبر داد که از این میان 10 مقاله برتر برای ارائه و40 مقاله به صورت پوستر انتخاب شد.

در ابتدای مراسم دیمه ور معاون آموزش ابتدائی وزارت آموزش و پرورش با ابراز خرسندی از همکاری دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش در این همایش به عنوان اقدامی علمی و بی نظیر در سطح کشور و با بیان اینکه کیفیت، بزرگترین راهبرد نظام تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت زمانی موفق می باشد که کیفیت بالایی داشته باشد.

وی با تاکید بر نقش بهسازی فرآیندهای ارزشیابی در بهبود کیفیت و با اشاره بر برنامه مشترک آموزش و پرورش و سازمان یونیسف تصریح کرد: در سازمان یونیسف مدلی برای کیفیت آموزشی طراحی شده است که می توان از آن در این خصوص بهره برد.

دیمه وربا اشاره به نقش آموزش و پرورش در رشد و تقویت دانش آموزان ادامه داد: در سند تحول نظام تعلیم و تربیت استانداردهایی تعریف شده است که طبق آن افرادی که از این سیستم بیرون می آیند باید به مراتبی از حیات طیبه از جمله  متعهد، دانشگر، دانش پژوه، صلح جو، وطن دوست، کاردان، خلاق، کارآفرین، قانون مدار و نظم پذیر بودن، دست یابند.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه درسی به عنوان حلقه اول تعلیم و تربیت از بازنگری و بهبود  برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی دانشجو معلمان خبر داد.

معاون آموزش ابتدایی همچنین تربیت معلم حرفه ای، توانمند، خلاق و فکور را حلقه دوم نظام تعلیم و تربیت و نقش دانشگاه فرهنگیان در این حوزه را بی نظیر خواند.

وی با اشاره بر تاثیر بسزای مدیریت بر بهبود کیفیت تعلیم و تربیت آن را حلقه سوم نظام تعلیم و تربیت عنوان و اظهار کرد: معلمی موفق است و می تواند برای دانش آموزان ایجاد انگیزه کند که با شناخت شخصیت دانش آموزان و با اشراف بر راهبردهای یادگیری، به جریان با کیفیت تعلیم و تربیت کمک کند.

دیمه ور تقویت انگیزه دانش آموزان از طریق کاوشگری، فراهم  آوردن کمک به درک روابط علّی و معلولی و علم و عمل، کمک به بازتولید دانش و علمِ بهره گیری هوشمندانه از فناوری را از جمله راهبردهای یادگیری برشمرد و یادآور شد: ارزشیابی کیفی-توصیفی به دنیال بهداشت روانی دانش آموزان و در خدمت یادگیری است.

همچنین دکتر قنبری معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزاری همایش را از مولفه های فعالیت های علمی-پژوهشی دانست و گفت: کیفیت، تحول و تغییر یک نهضت نرم افزاری است و زمانی شکل می گیرد که اندیشه ها متحول شوند. و آنچه در آموزش و پرورش مورد نیاز است در درجه اول تحول در اندیشه است.

با اشاره بر اهمیت پوشه کار در حوزه ارزشیابی کیفی توصیفی، افزود: پوشه کار توجه به استعدادهای فردی، تلاش برای یک رقابت صحیح درکمال رفاقت، احترام به دانسته ها و احترام به عمل است و در این حوزه تفاوت انسان ها مشخص می شود.

قنبری با ذکر دانش آموخته شدن 12 هزار دانشجو معلم علوم تربیتی و ابتدایی از میان 15 هزار فارغ التحصیل در سال جاری بر ضرورت کارورزی در آموزش تاکید و اظهار کرد: باید به واحد درسی کارورزی که پیوند عمیقی با درست دیدن، پژوهش و مستندسازی دارد اهمیت بیشتری داده شود، تمرین معلمی از طریق کارورزی صورت می گیرد.

در ادامه دکتر حسنی عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور با بیان اینکه برخی براین باورند که  ارزشیابی توصیفی قبولی بی قید و شرط دانش آموزان است افزود: این نوعی بدفهمی و علت آن پیچیدگی موضوع است هر الگوی ارزشیابی دارای چند عنصر و مفهوم کلیدی است که برای اثربخشی بهتر باید خطی نبوده و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

وی تصریح کرد: در ارزشیابی کیفی هدف، نوع اطلاعات، سبک جمع آوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات، کاربرد و بازخورد مورد داوری و عوامل ارزشیابی هستند.

حسنی با بیان اینکه الگوهای ارزشیابی از نظر هدف به دو دسته ارزشیابی از یادگیری(نتیجه گرا) و ارزشیابی برای یادگیری(فرآیندگرا) تقسیم می شود تصریح کرد: کمک به بهبود یادگیری، تحقق بهتر اهداف آموزشی و فراهم آوردن شواهد لازم برای تصمیم گیری درباره ارتقاء دانش آموز از جمله مهم ترین اهداف در الگوی ارزشیابی کیفی-توصیفی هستند.

عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزاری نمایشگاه باهمراهی ادارات آموزش وپرورش و پردیس شهید باهنر درزمینه ی ارزشیابی کیفی توصیفی و رونمایی از نرم افزار جامع ارزشیابی کیفی توصیفی که توسط  دانشجویان پردیس شهید باهنر و مرکز آموزش عالی شهید رجایی فرخ شهر طراحی شده را از دیگر فعالیت های حاشیه ای این همایش معرفی کرد.

شایان ذکر است در پایان از مولفان 10مقاله برتر با اهداء لوح و هدیه تقدیر بعمل آمد.