مدیریت امور پردیس های استان کردستان

اگر افکار و اندیشه مسئولان آموزش و پرورش یکی نباشد سند تحول به نتیجه نمی رسد

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت:

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر افکار و اندیشه های مسئولان آموزش و پرورش همراه با تحول نباشد، این سند به سرانجام نخواهد رسید.

به گزارش عیارآنلاین، نشست علمی ـ تخصصی «نقش بسیج در بسط فرهنگ تحول خواهی و تحول آفرینی در آموزش و پرورش» امروز با حضور اعضای پایگاه های بسیج حوزه ستادی این وزارتخانه در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا صادق زاده معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در سخنانی اظهار داشت: سند تحول یک مجموعه بسیار منسجم بر اساس چارچوب مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی ادامه داد: پشتوانه کار مجموعه ای از فعالیت ها و مطالعاتی است که سه بخش مهم فلسفه تربیت، فلسفه تربیت رسمی و عمومی و رهنامه یا دکترین نظام تعلیم و تربیت رسمی به عنوان پشتوانه سند تحول بوده است.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: در فضای تحول خواهی و تحول آفرینی نظام آموزشی که از ضروریات مور تأکید مقام معظم رهبری است، آن بخش مهم این است که این تحول را در فضای آموزش و پرورش چگونه طراحی و مدیریت کنیم تا به نتیجه مطلوب برسد.

حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴ سال از ابلاغ سند تحول را گذرانده ایم اما باید نگاه واقع بینانه به آن داشته باشیم، گفت: آیا برای تحول بنیادین قدم جدی برداشته ایم و اگر نشده است به کجا برمی گردد؛ هر کس به عنوان مدیر، مسئول یا کارشناس چه وظایفی داشته است و آنچه امروز ما وظیفه داریم چیست که این نیاز به کار جدی تر و ورود با روحیه بسیجی دارد.

وی با اشاره به بحث چرخش های تحول آفرین در سند تحول افزود: سوال اول بنده این است که اگر در نظام آموزش و پرورش چرخش تحولی ایجاد کنیم، چرخش ها کدام است و بسیجیان برای ایجاد تحول چقدر با محتوای آن آشنا هستند.

حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده اضافه کرد: فلسفه تربیت، چیستی، چرایی و چگونگی تربیت در جامعه اسلامی  به شکل جامع به هم پیوسته و مبتنی بر مبنای اساسی معتبر و متناسب با نظام فکری و ارزشی جمهوری اسلامی است.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: فلسفه تربیت رسمی و عمومی کشور مجموعه ای از گزاره هایی است که تبیین چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی و عمومی را مبتنی بر فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران بر عهده می گیرد که بخشی از تربیت در مدرسه و بخشی در خانواده، مسجد، دانشگاه صورت می گیرد و تنها بخشی از تربیت در مدرسه اتفاق می افتد.

حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده با بیان اینکه اگر بی ثباتی در آموزش و پرورش در طی سه دهه گذشته داشته ایم بسیاری از آنها به این موضوع برمی گردد که دکترین برای آموزش و پرورش تعریف نکرد ایم، گفت: ما در دکترین از رهنامه سند تحول به دنبال تعریف چارچوبی از جهت رسالت، کارکردها، رویکرد کلان و زیر نظام های آن هستیم و ارتباط آموزش و پرورش با دولت و نهادهای فرهنگی مانند آموزش عالی، رسانه و حوزه علمیه باید تعریف شود.

وی افزود: رهنامه یا دکترین، قانون اساسی نظام آموزش و پرورش ماست و در رهنامه اجزاء و عناصر مهمی که مورد قبول فرهیختگان، صاحب نظران و کارشناسان آمده است جمع کرده و به تأیید شورای عالی آموزش و پرورش رسانده است.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: مبانی، وضع مطلوب و ایده آل آموزش و پرورش را نشان می دهد و سند تحول در افق ۲۰ ساله برشی از این مبانی را مشخص کرده است که چگونه به آن دست پیدا کنیم و سند بخش اجرایی و پشتوانه آن مبانی است.

حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده با اشاره به اینکه فرق سند تحول این است که با اتکای به مبانی تهیه شده است ، گفت: احساس می کنم ریشه تحول بنیادین از فکر، نگاه و نگرش ما به تحول است؛ اگر ما که مسئولیت این حوزه را بر عهده داریم افکار و اندیشه هایمان همراه با تحول نباشد این سند به سرانجام نخواهد رسید و باید اول همفکری و همزبانی بین مسئولان آموزش و پرورش ایجاد شود.

وی تأکید کرد: در قدم اول باید به مفاهیم کلیدی و بنای تحول بنیادین آشنا شویم و همفکری ایجاد کنیم و در غیر اینصورت این گام های برداشته شده به هیچ جا نمی رسد و این کار خردورزی جمعی و همفکری را طلب می کند.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان افزود: اگر می خواهیم در سند تحول بنیادین به جایی برسیم باید روی افکار و اندیشه هایمان کار کنیم که نیازمند تلاش فکری و علمی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده با بیان اینکه چرخش های تحول بنیادین نیازمند ۴ مرحله شامل اشاعه فرهنگ تحول گرا در عموم فرهنگیان است، گفت: بسیاری از فرهنگیان از این تغییر ناامید هستند که باید این ناامیدی از قافله فرهنگیان رخت بربندد، دومین مرحله عزم مدیران ارشد سازمان برای ایجاد مدیریت جهادی است و سوم اینکه نیاز به حرکت های تحول خواهانه داریم که باید بسیج و فرهنگ بسیجی پیشگام تحول باشد.

وی خاطرنشان کرد: چهارمین مرحله حمایت جامعه از تحول بنیادین است؛ مانند نهادهای اقتصادی، سیاسی و رسانه ها و فرهنگیان بسیجی در این ۴ عرصه فهم، مدیریت، ایجاد حرکت تحولی و حمایت از تحول، پیشگام تحول هستند.