گفتگوی خبری سیمای مرکز کردستان با سیدشهاب ارکیان؛
توضیحات رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان درباره روند ارزیابی شایستگی های داوطلبان ورود به حرفه معلمی
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان با حضور در بخش خبری ساعت ۹ صداوسیمای مرکز کردستان، ضمن تشریح روند ارزیابی های تخصصی داوطلبان چندبرابر ظرفیت، از افزایش چشم گیر ردیف های استخدامی در استان و استقبال گسترده از حرفه معلمی در سال جاری خبر داد.
به گارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، سید شهاب ارکیان، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، در گفتوگو با بخش خبری ساعت ۹ شبکه استانی کردستان، با اشاره به آغاز رسمی فرایند ارزیابی شایستگیهای اختصاصی داوطلبان چندبرابر ظرفیت ورود به دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت:
از میان حدود ۹۶۰ هزار داوطلب کنکور سراسری امسال، حدود ۴۷۰ هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان و حرفه شریف معلمی بودهاند؛ یعنی نسبت ۴۹/۱۳ درصد از کل داوطلبان. از این تعداد، افرادی به میزان ۲.۵ تا ۳ برابر ظرفیت معرفی شدهاند تا در مراحل ارزیابی، شامل معاینات پزشکی و بررسی صلاحیتهای عمومی قرار گیرند. هدف از انجام این مراحل، شناسایی و پذیرش کسانی است که شایستگی ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی را دارا هستند.
وی افزود: برای اداره کل آموزشوپرورش استان کردستان در سال جاری، ۹۰۰ ردیف استخدامی اخذ شده که نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. تمامی این افراد از میان دانشآموزان بومی استان انتخاب خواهند شد. از این میان، بخشی از پذیرفتهشدگان در دانشگاه فرهنگیان استان مشغول به تحصیل خواهند شد و برخی دیگر در سایر دانشگاههای فرهنگیان کشور یا دانشگاه شهید رجایی پذیرش خواهند گرفت. به همین ترتیب، دانشگاه فرهنگیان کردستان نیز میزبان دانشجومعلمانی از سایر استانها خواهد بود. میزان پذیرش ورودی جدید دانشگاه فرهنگیان کردستان در سال جاری حدود ۸۶۰ نفر خواهد بود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان با اشاره به زمانبندی این مراحل تصریح کرد: بررسی صلاحیتهای عمومی و انجام معاینات پزشکی از هفته گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. همزمان با سراسر کشور، فرایند ارزیابی تکمیلی شایستگیهای اختصاصی داوطلبان نیز از امروز در دانشگاه فرهنگیان کردستان آغاز شده است. طبق برنامهریزی انجامشده، انتظار میرود این مراحل حداکثر تا پایان تیرماه به پایان برسد و نتایج آن به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شود. نتایج نهایی دانشگاه فرهنگیان پیش از اعلام سایر دانشگاهها منتشر خواهد شد تا داوطلبان از وضعیت پذیرش خود آگاه شده و بتوانند تصمیمگیری مناسبی داشته باشند.
در خصوص جزئیات این فرایند، ارکیان خاطرنشان کرد: با توجه به اجماع عمومی مبنی بر ضرورت تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور و تأکید رئیسجمهور محترم بر تحقق عدالت آموزشی، نقش معلم به عنوان رکن اصلی این تحول بیش از پیش اهمیت یافته است. ازاینرو، تربیت معلم به فرآیندی حساس و چندبعدی تبدیل شده که باید همزمان هم افراد علاقهمند را شناسایی کرد و هم اطمینان یافت که آنان شایستگیهای لازم برای ورود به این حرفه را دارا هستند. فرایندهای ارزیابی تکمیلی دقیقاً با هدف تحقق این دو مسئله طراحی و اجرا میشوند.
وی افزود: در ارزیابی شایستگیهای اختصاصی، داوطلبان بعد از سازماندهی در کانونهای ارزیابی، در آزمون روانشناختی الکترونیکی حضور مییابند، و در موقعیتهایی شبیهسازیشده قرار میگیرند تا توانمندیهایشان در شرایط واقعی سنجیده شود. شایستگیهایی که در این فرایند بروز مییابد، توسط ارزیابان ثبت و برای تحلیل نهایی به سامانه مربوطه ارسال میشود.
دکتر ارکیان همچنین به نظام نمرهدهی این ارزیابی اشاره کرد و گفت: از مجموع ۱۰۰۰ نمرهای که به کل مجموعه فرایندهای ارزیابی و صلاحیتسنجی اختصاص داده شده، ۳۰۰ نمره مربوط به صلاحیتهای عمومی، ۲۰۰ نمره مرتبط با مستنداتی است که داوطلبان در سامانه PSD دانشگاه بارگذاری کردهاند، و ۵۰۰ نمره نیز به نتایجی اختصاص دارد که داوطلبان از کانونهای ارزیابی کسب میکنند. در نهایت، معیار پذیرش نهایی داوطلبان براساس برایند نمرات آزمون سراسری، سوابق تحصیلی، آزمون تربیت معلم و نمره نهایی فرایندهای ارزیابی و صلاحیتسنجی تعیین خواهد شد.
وی با اشاره به امتیازات ویژه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان افزود: پذیرفتهشدگان از بدو تحصیل به استخدام دولت درمیآیند و از مزایای شغلی آن برخوردار میشوند؛ از جمله اینکه پسران مشمول خدمت سربازی نخواهند بود. این مزایا، استقبال چشمگیری را به همراه داشته و موجب شده بسیاری از داوطلبانی که رتبههای زیر هزار را کسب کردهاند نیز متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان باشند. این موضوع افتخار بزرگی برای ماست و دست ما را در انتخاب شایستهترین افراد برای ورود به حرفه معلمی باز میگذارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان در پایان سخنان خود با اشاره به روحیه خیرخواهانه مردم استان گفت: مردم کردستان همواره در مدرسهسازی و توسعه آموزش در استان مشارکت داشتهاند. از همه افرادی که توانایی دارند در توسعه امکانات دانشگاه فرهنگیان، ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی و تحقق عدالت آموزشی مشارکت کنند دعوت میکنیم تا به دانشگاه فرهنگیان استان مراجعه نمایند. ما نیز آمادگی کامل داریم تا بستر لازم برای این مشارکت مؤثر را فراهم آوریم.