در جلسه کارگروه تحول دانشگاه فرهنگیان کردستان مطرح شد؛
حیدری: توسعه دانشگاه فرهنگیان نیازمند هم افزایی ملی و استانی و زیرساخت های متناسب با جایگاه نخبگان است
در نشست کارگروه تحول دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، مجتبی حیدری، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به جایگاه ویژه این دانشگاه نزد داوطلبان نخبه، بر لزوم ارتقای زیرساخت ها، حمایت نهادهای استانی و پرهیز از سرخوردگی استعدادهای برتر تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشتماه، نشست کارگروه تحول دانشگاه فرهنگیان استان با حضور کیومرث حبیبی، معاون عمرانی استانداری کردستان، مجتبی حیدری، معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان، سید شهاب ارکیان، رئیس امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان کردستان، و جمعی از مدیران سازمان مرکزی، مدیران ارشد استانی و مسئولان دانشگاه فرهنگیان استان برگزار شد.
در این نشست، مجتبی حیدری ضمن تقدیر از همکاریها و همدلیهای ایجاد شده در استان، تأکید کرد: «در بازدیدهایی که از پردیسهای دانشگاه فرهنگیان کردستان انجام دادیم و با توجه به گزارشهای دریافتی، مشخص است که حمایت نهادهای مختلف استانی از دانشگاه، نشاندهنده عزم و همت بالای مجموعه استان برای رشد و تعالی این دانشگاه است؛ این امر جای تبریک و تحسین دارد».
وی با اشاره به اهمیت استمرار این فضای تعاملی، اظهار داشت: «امیدواریم این همراهی ارزشمند در مسیر توسعه دانشگاه تداوم داشته باشد، چراکه دانشگاه فرهنگیان مسئولیت مهمی در سطح ملی بر دوش دارد».
دکتر حیدری با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۱۱۰ هزار دانشجومعلم در سراسر کشور در حال تحصیل هستند، افزود: «از این میان حدود ۳۰۰۰ دانشجو در استان کردستان مشغول به تحصیلاند. متقاضیان دانشگاه فرهنگیان سالانه بسیار زیاد هستند؛ فرآیند پذیرش بهصورت سه برابر ظرفیت انجام میشود و در مرحله نهایی، اغلب افراد با رتبههای برتر پذیرفته میشوند. سال گذشته، از مجموع ۲۶ هزار نفر پذیرفتهشده، حدود ۳۲۰۰ نفر دارای رتبههای برتر بودند».
وی با تأکید بر اینکه این آمار بیانگر اقبال چشمگیر نسل جدید به دانشگاه فرهنگیان است، گفت: «این مسئله هم فرصت بزرگی است و هم مسئولیت ما را سنگینتر میکند. ورود نخبگان به عرصه معلمی یک مزیت راهبردی برای نظام آموزشی کشور است، اما اگر این افراد با کمبود امکانات و حمایت مواجه شوند، ممکن است دچار سرخوردگی شوند، که این یک تهدید واقعی برای ماست».
معاون برنامهریزی دانشگاه فرهنگیان به کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان در استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: «بر اساس آمار، بیش از ۴۳ درصد از دانشجویان ما پس از پایان دوره کارشناسی، موفق به پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاههای دولتی میشوند. دانشگاه فرهنگیان کردستان در این شاخص، رتبه پنجم کشور را دارد که نشاندهنده جدیت مجموعه استان در ارتقای کیفیت آموزشی است».
وی در ادامه سخنان خود به نقش فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی در رشد دانشجویان اشاره کرد و گفت: «در سالهای اخیر، دانشجومعلمان استان در جشنوارههای مختلف فرهنگی، آموزشی و اجتماعی درخشیدهاند که نشان از پویایی فضای دانشگاه در کردستان دارد».
حیدری سپس با اشاره به ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان که در حال نهایی شدن است، اظهار داشت: «بر اساس این ساختار، در هر استان یک دانشگاه فرهنگیان با چند دانشکده زیرمجموعه تعریف خواهد شد. تحقق این ساختار مستلزم ایجاد زیرساختهای لازم و مقاومسازی فضاهای آموزشی و رفاهی است».
وی با استناد به بررسیهای فنی انجامشده اعلام کرد: «حدود ۲۴ درصد از فضاهای فعلی دانشگاه فرهنگیان کردستان نیازمند مقاومسازی و حدود ۲۴۱۶ مترمربع از فضاها نیازمند تخریب و بازسازی کامل هستند. این یک پروژه پرهزینه است که بدون مشارکت و حمایت نهادهای استانی تحقق آن دشوار خواهد بود».
در پایان، حیدری تأکید کرد: «چنانچه نهادهای استانی، بخشی از منابع مالی مورد نیاز این پروژهها را تأمین کنند، سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان نیز متعهد خواهد بود تا سهم باقیمانده را با تمام توان تأمین نماید. راه توسعه متوازن، فقط از مسیر همکاری و همافزایی میگذرد».