دکتر سیدشهاب ارکیان، در سومین همایش ملی آموزش کودکان با نیازهای ویژه عنوان کرد:
ضرورت آموزش معنادار برای کودکان با نیازهای ویژه
دکتر سید شهاب ارکیان، رئیس امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان کردستان و رئیس همایش، در سخنرانی خود به اهمیت آموزش کودکان با نیازهای ویژه پرداخت و نقش دانش آموزش محتوا (PCK) را در تربیت معلم متخصص در این حوزه تشریح کرد. وی با اشاره به چالش های موجود در برنامه های درسی و روش های آموزشی این کودکان، بر لزوم توسعه فرصت های یادگیری و فراگیرسازی آموزش تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، سومین همایش ملی «دانش موضوعی- تربیتی در آموزش کودکان با نیازهای ویژه» با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران و معلمان این حوزه در دانشگاه فرهنگیان کردستان برگزار شد. در این همایش، دکتر سید شهاب ارکیان، رئیس امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، به عنوان رئیس همایش، سخنرانی خود را با تبریک ایام گذشته و تأکید بر اهمیت تعلیم و تربیت آغاز کرد.
وی با اشاره به ساختار معماری کلان برنامه درسی تربیت معلم، بیان کرد که دروس دانش آموزش محتوا (PCK) نقش کلیدی در تربیت معلمانی متخصص و توانمند ایفا میکنند. دکتر ارکیان تأکید کرد که برگزاری همایشهای علمی همچون این همایش، یکی از فرصتهای یادگیری غیررسمی و بستری برای تعامل علمی میان پژوهشگران و معلمان است.
در ادامه سخنرانی، دکتر ارکیان به جایگاه حقوقی آموزش کودکان با نیازهای ویژه پرداخت و با اشاره به میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اسناد داخلی مانند قانون اساسی و سند تحول بنیادین، بر ضرورت توجه ویژه به این گروه از کودکان تأکید کرد. وی اظهار داشت: «کودکان با نیازهای ویژه نه تنها به آموزش نیاز دارند، بلکه شیوه ارائه آموزش به آنها باید متناسب با شرایط خاص آنها طراحی شود.»
رئیس همایش همچنین به چالشهای موجود در مسیر آموزش این کودکان اشاره کرد و افزود: «علیرغم پژوهشهای متعدد، هنوز مسائل بسیاری از جمله برنامههای درسی، محتوا، روشهای آموزشی، فراگیرسازی و مسائل مرتبط با خانوادههای این کودکان نیاز به بررسی و بهبود دارند.» وی اظهار امیدواری کرد که نتایج این همایش بتواند به بهبود شرایط آموزشی این کودکان در سه حوزه تشخیص و طبقهبندی، توانبخشی و به ویژه آموزش کمک کند.
در پایان، دکتر ارکیان از همکاری ۱۶ نهاد و دانشگاه همکار در برگزاری این همایش قدردانی کرد و اعلام کرد که از میان بیش از ۳۰۰ مقاله دریافتی، ۳۲ مقاله برای ارائه شفاهی و ۸۵ مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شدهاند. وی از تلاشهای کمیته علمی و اجرایی همایش قدردانی کرد و برای پژوهشگران این حوزه آرزوی موفقیت نمود.