مدیریت امور پردیس های استان کردستان

به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان آغاز به کار نمود:

دوره کشوری مهارت آموزی بدو خدمت آموزگار استثنایی قطب پنج کشوری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان؛ دوره بدو خدمت مهارت آموزی آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولین قطب پنج کشور در سنندج با حضور معاون وزیر ورئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور، هاشم ناظمی جلال مدیر کل آموزش وپرورش استان، سید شهاب ارکیان رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان و طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان و ۳۶۴ آموزگار استثنایی قطب پنج کشور شنبه 30 تیر 1403 به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان آغاز شد.

حجت اله الماسی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در مراسم افتتاحیه این دوره ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان، اظهار کرد: روحیه جهاد وشهادت برگرفته از مکتب سیدالشهداء در جامعه جاری وساری است وتداوم اسلام برگرفته از همین مکتب است.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی گفت: آموزش ها وبرنامه های تعلیمی آموزش وپرورش استثنایی برای رساندن دانش آموزان به خودتکایی وخودکفائی در جامعه کافی نیست.

وی افزود: بر اثر آموزش های  مدرسه ای جامعه پذیری و اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه از همان دوره پیش دبستانی باید به سطحی از مهارت برسد که توانایی تعامل و ارتباط با جامعه اطراف را داشته باشند و بتواند نیازهای خود را برآورده کنند.

الماسی با بیان اینکه بر اثر اجتماعی شدن شخصیت فرد شکل می گیرد وشخصیت هر نوع تعاملی است که فرد با دنیای غیر از خود دارد، تصریح کرد: ما در آموزش وپرورش استثنایی به دنبال شکل گیری شخصیت دانش آموزان هستیم.

معاون وزیر در ادامه گفت: جامعه پذیری دانش آموزان باید منجر به خود اجتماعی شود وآنان باید به سطحی از آگاهی برسند که بتوانند با داشتن محدودیت به قله های موفقیت برسند.

وی افزود: بخش اصلی خوداجتماعی دانش آموزان در دوره پیش دبستانی شکل می گیرد ودریافت آموزشی های دوره‌ی پیش دبستانی مهم ترین عامل پیشرفت دانش آموزان است.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی اظهار کرد: تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه باید در موقعیت های واقعی باشد و مدرسه باید با جامعه ارتباط داشته باشد.

وی با بیان اینکه فضای آموزش وپرورش استثنایی نباید ایزوله باشد وفضای مدرسه در آن نباید در یک مکان خلاصه شود، افزود: مدرسه کانون تربیتی محله متناسب با شرایط آموزش وپرورش استثنایی اداره می شود.

حجت اله الماسی با اشاره به اینکه شرافت خاصی در کار معلمان استثنایی است که باید دیده و برجسته شود، گفت: عشق در معلمان استثنایی بی بدیل است.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شرط اصلی برای مستخدمین آموزش وپرورش گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی است، افزود: هزینه های این دوره توسط سازمان آموزش وپرورش استثنایی پرداخت می شود.

هاشم ناظمی جلال مدیر کل آموزش وپرورش استان پیش از ظهر امروز در آئین افتتاحیه دوره مهارت آموزی بدو خدمت قطب پنج کشور که در دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج با حضور معاون وزیر ورئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور برگزار شد، با گرامیداشت یاد وخاطره شهدای فرهنگی ودانش آموز اظهار کرد:آموزش های بدو خدمت برنامه ارزشمندی است.

ناظمی جلال  گفت: این دوره ها با هدف آشنا ساختن نیروهای بدو استخدام با اهداف و وظایف دستگاههای محل خدمت آنها و ایجاد توانایی های شغلی  از جمله دانش، مهارت و نگرش طراحی و اجرا می شود.

وی با مهم برشمردن قطبی برگزار کردن این دوره ها افزود: اداره آموزش وپرورش استثنایی استان میزبان ۳۶۴ نفر نیروی کاردرمان، گفتار درمان وآموزگاران استثنایی هفت استان، کرمانشاه، ایلام، همدان، خوزستان، لرستان، آذربایجان غربی وکردستان از تاریخ ۳۰ تیرماه لغایت سوم مرداد ماه جاری می باشد.

مدیر کل آموزش وپرورش استان تصریح کرد: امروزه و در عصر فنآوری اطلاعات، رشد و توانمندسازی نیروی انسانی بیش از پیش مورد توجه گرفته وحضور کارکنان در دوره های آموزشی ضمن خدمت می تواند قابلیت های دانشی ، مهارتی و نگرش مناسبی را در آنان پرورش دهند. 

ناظمی جلال با بیان اینکه معلمی فقط یک شغل نیست بلکه عشق است، عنوان کرد: شما خود انتخاب کرده اید که در مسیر ارزشمند تعلیم وتربیت گام بردارید.

وی با بیان اینکه معلمان باید با توجه به نیاز خود و فراگیران همواره اطلاعات خود را به روزرسانی کنند تا بتوانند همگام و همسو با شیوه‌های نوین شوند، تأکید کرد: اکتفا کردن به دوران تحصیلات عالی برای معلمان در عصر کنونی پاسخگویی نیازها نخواهد بود.

 طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه دوره بدو خدمت پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ که در محل پردیس شهید مدرس سنندج برگزار شد، با تشریح برنامه های اجرایی دوره مهارت آموزی آموزگاران استثنایی ومربیان امور آموزش معلولین قطب پنج کشور گفت: ایزد منان را شاکریم که نعمت خدمت کردن در آموزش و پرورش را نصیب ما کرده است.
وی با بیان اینکه آموزش جزو حقوق اساسی همه انسانها وبه تبع جزو حقوق اساسی همه کودکان می باشد، گفت: این حق در آموزش وپرورش استثنایی ویژه و دانش آموزان استثنایی مستحق ترین قشر برای خدمت هستند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در بیان اهمیت خدمت کردن به دانش آموزان با نیازهای ویژه به حدیث قدسی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد که خداوند در روز قیامت نه تنها از معلولین دلجویی می کند بلکه از آنان عذرخواهی هم می کند.
محمدی افزود:  وظیفه نهاد تعلیم وتربیت این است که زمینه ای را فراهم کند تا همه کودکان با هر استعداد، توانایی و محدودیتی که دارند بتوانند وارد آموزش وپرورش شود واز نعمت تعلیم وتربیت برخوردار شوند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه عنوان کرد: این دانش آموزان بنا به وضعیت جسمانی و روانی خود نیازشان ویژه نیست بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است که این مهم وظیفه سنگین متولیان تعلیم وتربیت است.
وی با تأکید بر اهمیت توانمندسازی نیروی انسانی تصریح کرد: معلمی تاریخ مصرف دارد واگر معلمی در طی دوران خدمت دوره آموزشی را طی نکند، تعلیم نبیند ومتناسب با عصر جدید دانش خود را به روز نکند تاریخ مصرفش تمام می شود.
محمدی گفت: اگر رشد وتوسعه سازمانی را بعنوان یک منشور چهار وجهی در نظر بگیریم، توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه فنی وتکنولوژی و توسعه مالی واقتصادی سه وجهه این هرم وتوسعه آموزش قاعده این هرم است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه گفت:کار در آموزش وپرورش استثنایی بعنوان علمی ترین وتخصصی ترین بخش آموزش وپرورش واقعا سخت ودشوار است.
وی با اشاره به اینکه امروزه آنچه بیش از همه دارای اهمیت است نیروی انسانی است،
تأکید کرد: در اکثر کشورهای موفق دنیا دوره های قبل، حین وبعد خدمت برگزار می شود.
محمدی با بیان اینکه این دوره فقط دوره آموزشی نیست بلکه شامل مهارت آموزی نیز می شود، افزود: ماهر کسی است که از علمی که دارد در عمل استفاده کند.
وی با برشمردن آموزش بعنوان اسلحه اصلی وقدرتمندترین سلاح معلم تأکید کرد: علم به تنهایی در آموزش وپرورش کارگشا نیست.