مدیریت امور پردیس های استان کردستان

در دانشگاه فرهنگیان استان کردستان برگزار شد؛

پنجمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (pck) در آموزش راهنمایی و مشاوره

پنجمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (pck) در آموزش راهنمایی و مشاوره با دریافت 97 مقاله و پذیرش 60 مقاله در قالب پوستر و 10 مقاله به صورت ارائه شفاهی چهارشنبه ۲ اسفند 1402 در دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان کردستان؛ پنجمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (pck) در آموزش راهنمایی و مشاوره به همت دانشگاه فرهنگیان استان کردستان و با حضور دکتر سید شهاب ارکیان رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، دکتر ولی‌اله باقریان کارشناس سنجش‌های روان‌شناختی اداره کل مشاوره بهداشت و سلامت سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، دبیران و اعضای کمیته‌های علمی و اجرایی، اساتید، کارکنان، دانشجومعلمان، پژوهشگران و علم دوستان سراسر کشور به صورت حضوری چهارشنبه ۲ اسفند 1۴۰۲ در دانشگاه فرهنگیان استان کردستان برگزار شد.

این همایش در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد. در نوبت صبح اساتید در قالب سخنرانی ویژه به ارائه مطالب پرداخته و در بخش بعدازظهر مقالات پذیرفته شده به صورت شفاهی در چهار پنل مختلف با حضور داوران ارائه شد.

در ابتدا دکتر سید شهاب ارکیان ریاست دانشگاه فرهنگیان استان کردستان و رئیس همایش ضمن بزرگداشت اعیاد ماه شعبان، روز جوان و تبریک به پژوهشگرانی که مقاله آنها در این همایش پذیرفته شده است، از زحمات شبانه‌روزی اعضای کمیته‌های مختلف همایش تقدیر و تشکر نمود.

ریاست دانشگاه فرهنگیان استان کردستان با اشاره به چهار حوزه تعلیم و تربیت بیان داشت؛  دانش تربیت و دانش آموزش محتوا در دانشگاه فرهنگیان به صورت متمایز با سایر دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه‌های دروس عمومی و  دروس تخصصی رشته‌های مختلف دانشگاه فرهنگیان به دلیل نوپا بودن و جذب اعضای هیئت علمی جدید شاید در مقایسه با دانشگاه‌های تراز اول مزیت رقابت زیادی نداشته باشد. اما مزیت رقابتی دانشگاه فرهنگیان در دو حوزه دانش آموزش محتوا و  دانش پداگوژیک است.

ریاست دانشگاه فرهنگیان استان کردستان با اشاره به تاریخچه یک صد ساله مراکز تربیت معلم خاطر نشان ساخت؛ در حوزه دانش آموزش محتوا دانشگاه فرهنگیان می تواند حرف‌های جدی برای گفتن داشته باشد.

دکتر سید شهاب ارکیان با اشاره به نسل‌های تحول در دانشگاه‌ها ادامه داد؛ تحول و پیشرفت در دانشگاه‌ها مستلزم تغییر رویکردها است. ماهیت دانشگاه بر اساس اهداف، خروجی و کارکرد آن تغییر کرده است. دانشگاه‌ها زمانی صرفا آموزش محور بودند، به تدریج علاوه بر فعالیت‌های آموزشی به فعالیت‌های پژوهشی نیز توجه شد. به دنبال آن شاهد نسل جدیدی از دانشگاه‌ها با رویکرد کارآفرینی و فناوری بودیم. اما امروزه دانشگاه تمدن ساز و انسان ساز است.

رئیس پنجمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (pck) در آموزش راهنمایی و مشاوره خاطر نشان ساخت؛ امیدواریم دانشگاه فرهنگیان استان کردستان با برگزاری این همایش و کارگاه‌های مرتبط توانسته باشد نقشی را در جهت، توسعه، تولید و کاربرد دانش آموزش محتوا در آموزش راهنمایی و مشاوره فراهم آورده باشد.

دکتر ولی‌اله باقریان کارشناس سنجش‌های روان‌شناختی اداره کل مشاوره بهداشت و سلامت سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان به عنوان سخنران ویژه این مراسم، رشته‌ی راهنمایی و مشاوره را یکی از مهمترین رشته‌های دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: دانشجو معلمان ما خیلی از مواقع توقعاتی از ما دارند که نه در سرفصل ما و نه در بیان ما است و همین وضع را در مدارس می بینیم. معلمان ارتباط کافی به لحاظ ذهنی، شناختی و عاطفی نمی‌توانند با دانش آموزان برقرار کنند و شاهد وقوع یک گسست هستیم یک گسست نسلی که از لحاظ شناختی و ادراکی معلمان دانش آموزان را خوب درک نمی کنند.

در ادامه دکتر مهدی زمستانی دبیر علمی همایش بیان داشت؛ هر ساله همایش‌ها و رویدادهای علمی و پژوهشی مختلفی در کشور برگزار می‌گردد که زمینه مناسبی برای تبادل دانش و اطلاعات بین متخصصان و علاقمندان به وجود می‌آورد. امسال نیز فرصتی فراهم شد تا با هم فکری و همراهی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان و نیز با همکاری مدیریت امور پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان کردستان و کمیته‌های مختلف پنجمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (PCK) در آموزش راهنمایی و مشاوره به صورت ملی امروز در دانشگاه فرهنگیان کردستان برگزار شود.

دبیر علمی همایش افزود؛ در مجموع 97 مقاله به دبیرخانه همایش رسید، که از این تعداد مقالات بعد از مراحل داوری با حضور اساتید دانشگاهی 60 مقاله بصورت پوستر و 10 مقاله به صورت ارائه شفاهی پذیرفته شد.

در ادامه مقالات پذیرفته شده در بخش سخنرانی در پنل های تخصصی ارائه شد؛

-چالش‌های ارتباطی دانش آموزان با مشاور مدرسه مطالعه پدیدار شناسی: سید اهورا نقشبندی، اسرا مرادی، انور دستباز

-واکاوی آسیبشناسانه عملکرد مشاوران در مدارس از منظر دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان: مظهر بابایی، پرستو صالحی

-دشواری های مشاور مدرسه بودن: بازخوانی تجارب زیسته مشاوران مدارس: رشید احمدی فر، آرزو فرجیانی

-در امتداد بسترها و رویکردهای نوین: کاربست فناوری در ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره:  هادی زندیان، شیوا کریمی، فرهاد کریمی

-بررسی میزان انعکاس آموزش سلامت جسمی و روانی با تاکید بر مؤلفه های خود مراقبتی در کتب درسی: روش فراترکیب: غفور احراری، جمیله حبیبی

-فناوری و رویکردهای نوآورانه در آموزش مشاوره و راهنمایی: چشم اندازها و چالشها: دل ارا جعفری، مینا شاه محمدی

-مؤلفه های اثربخش بر پنداشتها و باورهای مدیران و معلمان از وظایف و جایگاه شغلی مشاوران مدارس: یک مرور سیستماتیک: بهرام ملکی

-رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و مهارت های تحصیلی با استرس، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان متوسطه دوم: نقش میانجی گر خودکارآمدی تحصیلی: محمد رستمی، دنیا ملایی

-تحلیل روانکاوانه اشعار شل سیلورستاین -با تکیه بر آراء بتلهایم- گامی در فرایند مشاوره با کودکان ابتدایی: سیف الله رحمانی، تسکین رحمانی، نگین صالح زاده

-اثربخشی توانمندسازی روانشناختی بر خوشبینی تحصیلی دانشجو معلمان رشته مشاوره و راهنمایی: افضل اکبری بلوطبنگان، فاطمه عبدپور، فاطمه ناصری سی‌سخت، فیروزه آشتاب