مدیریت امور پردیس های استان کردستان

به همت امور فرهنگی پردیس بنت الهدی برگزار شد؛

کارگاه نقد کتاب بچه مردم از جلال آل احمد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان؛ کارگاه نقد کتاب " بچه‌ مردم از جلال آل احمد "با حضور دکتر محمد یعقوبی و به همت امور فرهنگی پردیس بنت‌الهدی صدر سنندج و کانون شعر و ادب سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ در سالن جلسات مدیریت استانی برگزار شد.
دکتر یعقوبی بیان داشت؛ داستان ، بدون مقدمه شروع می شود و از همان ابتدا مخاطب را درگیر مسئله اصلی می کند و این می تواند یک امتیاز مثبت برای داستان تلقی شود ، اما پیرنگ داستان ، پیرنگ ضعیفی است . ساختار پیرنگ داستان ، بیشتر شبیه ساختار خاطره است تا داستان . به این دلیل که ساختار پیرنگ داستان باید دارای گره افکنی و کشمکش و گره گشایی باشد . اما این داستان، فاقد این سه عنصر است، و کشمکش درونیِ شخصیتِ اصلیِ داستان، محتاج بسط و شرح بیشتری است.

وی ادامه داد؛ یک پیرنگ جذاب، پیرنگی است که مخاطب، بعد از خواندن داستان، تمایل داشته باشد که آن را برای دیگران هم تعریف کند. ولی ظاهراً عموم مخاطبانِ این اثر، چنین تمایلی ندارند .  از طرف دیگر پیرنگ عبارتست از روابط علت و معلولی به اضافهٔ قصه داستان‌. پیرنگ این داستان‌، مخصوصاً از جهت روابط علت و معلولی‌، ضعیف است . توضیح این مطلب در تحلیل شخصیت اصلی خواهد آمد‌.

یعقوبی افزود؛ این داستان، یک داستان واقعیت‌گراست. در داستانهای واقعیت‌گرا این اصلْ به صورت پیش‌فرض، مطرح است که نصف بعلاوه یکِ افراد جامعه(یا افرادی که در صنف خاصی قرار دارند و در این داستان از آنها یاد شده است) همان‌طوری هستند که در این داستان از آنها یاد شده است. با این توصیفات باید پرسید که آیا واقعاً نصف بعلاوهٔ یکِ زنها، وقتی در چنین شرایطی قرار بگیرند، چنین عمل می‌کنند؟ کلاً بر این داستان یک حسِ قویِ ماتریالیستی حاکم است؛ یعنی همان اصل دانستن مسائل اقتصادی. این تفکر که همه انسانها وقتی در شرایط سخت قرار می‌گیرند، عالی‌ترین ارزشهای انسانی را زیر پا می‌گذارند و مرتکب اعمال غیر‌انسانی و غیراخلاقی می‌شوند، یک تفکر انحرافی و نیست‌انگارانه است که هیچ یک از ادیان الهی آن را تأیید نمی‌کنند و تمام مصلحان دینی، با آن به مبارزه می‌پردازند. تفکری است که عمدتاً با آموزه‌های فرویدی وارد تفکر غربی شد و از آنجا نیز بواسطه جریان شبه روشنفکریِ ایران وارد تفکرات عده‌ای سست‌مذهب و ناآشنا با آموزه‌های اسلامی شد.