مدیریت امور پردیس های استان کردستان

کانون شعر و ادب پردیس بنت الهدی صدر و مطالعات اجتماعی شهید مدرس برگزار نمودند؛

نشست الزامات آموزش برای زندگی در مدارس

به مناسبت دهه سرآمد آموزش نشست تخصصی کانون‌های شعر و ادب پردیس بنت الهدی و مطالعات اجتماعی پردیس شهید مدرس در تاریخ 28 اردیبهشت ماه 1401 در بستر ادوبی کانکت با حضور و مدرسی استاد دانشگاه فرهنگیان، دکتر رشید احمدی فر و همکاری و همراهی امور فرهنگی پردیس بنت الهدی صدر، سرکار خانم واران اخدر و حضور 35 نفر از دانشجویان راس ساعت 22 آغاز گردید.

در این نشست ابتدا دبیر کانون برگزار کننده ضمن خوش آمد و قدردانی بابت حضور اعضا در جلسه و بیان مطالب و عنوان مورد بحث از عوامل تشکیل دهنده و استاد مربوطه تشکر و قدردانی کردند. پس از آن دکتر احمدی فر سخنان خود را آغاز کردند:

 ایشان ابتدا سخنانی درباره رسالت معلم و انتظاراتی که جامعه و اعضای آن از معلم دارند سخنانی ایراد کردند و عنوان کردند اشتباهی که اغلب افراد به آن دچار می شوند این است که بسیاری از مسائل اعم از مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و ...را به شخص معلم و جایگاه او تقلیل می دهند. در حالی که بسیاری از این انتظارات و اهدافی که برای معلم در نظر گرفته شده منطقی نیست. منش معلمی این است که به عنوان یک کنشگر اجتماعی دیدگاهی انتقادی و تحلیل گرانه به جامعه و اعضای آن و خصوصا نظام آموزشی داشته باشد.

معلمی که فکور و خردمند نباشد و دیدگاهی انتقادی نسبت به مسائل نداشته باشد، در تعلیم و تربیت منفعلانه ما، خود را دانای کل تصور می کند و دانش آموزانی نظم پذیر و منفعل و تابع مقررات بار می آورد که دیدگاهی محدود و ذهنی بسته خواهند داشت. اما معلم خردمند و فعال و معلمی که از حصارهای محدود ذهنی رها شده باشد این نکته را در نظر دارد که بین مدرسه و جامعه ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و باید محیط زندگی را به آموزش ارتباط دهیم تا از هم تاثیر بگیرند یعنی کلاس درس بتواند باعث تغییرات اجتماعی مطلوبی شود و در آن اصلاح اجتماعی صورت بگیرد. پس بهتر است به جای تاکید بر نظم اجتماعی تغییرات اجتماعی مثبت روی دهد.