مدیریت امور پردیس های استان کردستان

کارگاه کارکردهای ادبیات خلاق در فرآیند تدریس آزادی بخش

به گزارش واحد فرهنگی پردیس بنت الهدی صدر سنندج کارگاه کانون نویسندگی با عنوان " کارکردهای ادبیات خلاق در فرآیند تدریس آزادی بخش" باهمکاری انجمن علمی ادبیات پردیس شهید مدرس برگزار شد.

این جلسه با حضور استاد جبار شافعی‌زاده، مدرس دانشگاه فرهنگیان در تاریخ ۱۸ اردیبهشت با حضور ۱۱۹ نفر شرکت‌کننده در بستر ادوبی‌کانکت برگزار شد.

در این جلسه به تشریح ادبیات و جریان های غالب آن، بررسی تفاوت های ادبیات کودک و نوجوان، توضیح دیدگاه های حاکم بر تعلیم و تربیت و ادبیات خلاق، بررسی رابطه بین تعلیم و تربیت و تدریس آزادی‌بخش و همچنین تفاوت های بنیادین میان آموزش، تدریس و یادگیری پرداخته‌ شد.

مدرس کارگاه به تعریف ادبیات پرداختند:...ادبیات شکل خاصی از هنر است که راه دگرگونی در ساختار زبان عادی پدید می‌آید و هدف آن ایجاد تاثیرات عاطفی بر مخاطب است.

ادبیات تعلیمی اولین جریان آن است که به روند خلق توجهی نداشته و جنبه‌ی‌ زیبایی شناختی ندارد.

دومین جریان غالب در ادبیات؛ ادبیات غیر تعلیمی یا خلاق است که زیبایی‌ شناسی اثر ادبی را در خلق آن بسیار حائز اهمیت می‌داند. از تفاوت های بنیادین ادبیات کودک و بزرگسال؛ مخاطب و گستره موضوعی است که لازم است بزرگسالان به عنوان کسانی‌که ادبیات کودک و نوجوان را تحت سلطه خود دارند، به آن توجه کنند در غیر این صورت به رشد خلاقیت کودک آسیب جدی وارد می‌شود.

مدرس کارگاه همچنین بررسی و توضیح تفاوت‌های بنیادین میان آموزش، تدریس و یادگیری پرداختند که به شرح زیر است؛

آموزش به مثابه انتقال و حفظ دانش

تدریس به معنای دستیابی به فهم از یک مفهوم در جریان تعامل انسانی

یادگیری به مفهوم کشف و خلق یک معنای جدید

دکتر شافعی‌زاده خاطر نشان کردند: آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان رویکردی جایگزین برای آموزش و پرورش رسمی و پایه است که می‌کوشد از ظرفیت های ادبیات کودکان برای آموزش بهره ببرد. ادبیات کودکان به عنوان پدیده ای چند وجهی که هم از سازه‌های شناختی و هم از سازه‌های عاطفی در قالب نوشتار و تصویر و اجرا‌های نمایشی بهره می‌برد، این توان را دارد که جایگزین مناسب برای رویکرد های خشک آموزشی با محتواهای کسالت‌بار باشد. همچنین ایشان کارکردهای ادبیات خلاق در فرآیند تدریس آزادی‌بخش را حفظ کودکی، پرورش تخیل و تفکر، پرورش خلاقیت، پرورش هیجانات و تاکید بر گفت ‌وگو برشمردند.

در پایان به سوالات و ابهامات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.