مدیریت امور پردیس های استان کردستان

در دانشگاه فرهنگیان استان کردستان برگزار شد؛

چهارمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (pck) در کلاس های چند پایه

چهارمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (pck) در کلاس های چند در مجموع با در یافت 154 مقاله و پذیرش 62 مقاله بصورت پوستر و 8 مقاله به صورت ارائه شفاهی سه شنبه 9 اسفند 1401 در دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان؛ چهارمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (pck) در کلاس های چند پایه به همت دانشگاه فرهنگیان استان کردستان و با حضور اساتید، کارکنان، دانشجومعلمان، پژوهشگران و علم دوستان سراسر کشور به صورت حضوری سه شنبه 9 اسفند 1401 در دانشگاه فرهنگیان استان کردستان برگزار شد.

چهارمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (pck) در کلاس های چند پایه در نوبت صبح و بعد از ظهر بزگرار شد. در نوبت صبح اساتید در قالب سخنرانی ویژه به ارائه مطالب پرداخته و در بخش بعد از ظهر مقالات پذیرفته شده به صورت شفاهی در دو پنل مختلف با حضور داوران ارائه شد.

در ابتدا دکتر سید شهاب ارکیان ریاست دانشگاه فرهنگیان استان کردستان و رئیس همایش ضمن تبریک به پژوهشگرانی که مقاله آنها در این همایش پذیرفته شده است، از زحمات شبانه روزی اعضای کمیته های مختلف همایش تقدیر و تشکر نمود.

ریاست دانشگاه فرهنگیان استان کردستان بیان داشت، در فرهنگ دینی و ملی ما همواره بر آموزش و پرورش کودکان به عنوان مهمترین عنصر در تربیت نیروی انسانی متعهد و فرهیخته تاکید شده است، چرا که موجبات رشد و تعالی جامعه را فراهم می آورد. در این میان آموزش چندپایه به عنوان پدیده ای جهانی مطرح است که از طریق افزایش دسترسی کودکان به فرصتهای آموزشی نقش مهمی در دستیابی به آموزش برای همگان را دارد.

وی ادامه داد؛ در ایران کیفیت و چگونگی آموزش در کلاسهای چندپایه به عنوان یک ضرورت و واقعیت اجتناب ناپذیر نه انتخاب و فرصت هدفمند مطرح است و چالشهای کلاسهای چندپایه به عنوان واقعیتی بر معلمان و مسئولان نظام آموزشی آشکار است لذا نیازمند تغییراتی است که به بهبود کیفیت آموزش و پرورش کلاسهای چند پایه منجر شود،

دکتر سید شهاب ارکیان ادامه داد؛ معلمان چندپایه با توجه به نقش تعیین کننده ای که در تعلیم و تربیت ایفا میکنند و تماس مستقیمی که با محیط کلاسهای چندپایه و دانش آموزان دارند نیازمند توجه جدی از سوی نظام آموزشی اند در این راستا دانشگاه فرهنگیان با تربیت نیروی کارآمد در این حوزه و برگزاری همایشها دوره های آموزشی و دیگر فعالیت ها مرتبط با این موضوع گامهای موثری را جهت بهبود وضعیت آموزشی موجود برداشته است.

رئیس چهارمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (pck) در کلاس های چند پایه خاطر نشان ساخت؛ امیدواریم دانشگاه فرهنگیان استان کردستان با برگزاری این همایش و کارگاه های مرتبط توانسته باشد نقشی را در جهت، توسعه تولید و کاربرد دانش در کلاسهای چندپایه فراهم آورده باشد.

هاشم ناظمی جلال مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه فرهنگیان استان به دلیل برگزاری بسیار خوب این همایش و پرداختن به مسائل علمی و مهم در حوزه آموزش و پرورش بیان داشت، در دنیای امروز تعلیم و تربیت از دشوارترین ،ظریف ترین و پرثمرترین امر انسانی  به حساب می‌آید و کاری است پر ارج وقت گیر که نتایج و ثمره  نهایی آن دیر به بار می نشیند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان ادامه داد؛ عصر کنونی را دوره ای می دانند که در آن هدف از اموزش  وپرورش تنها انتقال معلومات و تجارب بشری به هر نسل جدید نیست، بلکه رسالت آن ایجاد و تثبیت نگرشهای مطلوب و شایسته در مخاطبان و درک و اقعیت های زندگی آنان و در نهایت رشد و تعالی ابعاد وجودی انسانهاست این عصر را می توان دوره ی تحقیقات فن آوری، تبادلات ،انفجار دانش و عصر ارتباطات نام نهاد.

ناظمی جلال افزود؛ به منظور برقراری عدالت اموزش نیز شایسته است که به تدریس چند پایه ای به عنوان شکل خاصی از آموزش نگاه شود و روشها و شیوه هایی را که معلمان چند پایه بهتر و مناسب تر می توانند در کلاس درس کار کنند ابلاغ و ارائه شود.

در ادامه دکتر سیف الله رحمانی دبیر علمی همایش بیان داشت؛ هر ساله ساله همایش ها و رویدادهای علمی و پژوهشی مختلفی در کشور هر برگزار می گردد که زمینه مناسبی برای تبادل دانش و اطلاعات بین متخصصان و علاقمندان به وجود می آورد سپاس ایزدمنان که امسال نیز فرصتی فراهم شد تا با هم فکری و همراهی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان و نیز با همکاری مدیریت امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان کردستان و کمیته های مختلف چهارمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (PCK) در کلاسهای چندپایه» به صورت ملی امروز در دانشگاه فرهنگیان کردستان برگزار شود.

دبیر علمی همایش افزود؛ در مجموع 154 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد مقالات بعد از پروسه داوری با حضور اساتید دانشگاهی 62 مقاله بصورت پوستر و 8 مقاله به صورت ارائه شفاهی پذیرفته شد.

دکتر جلال غریبی دبیر اجرایی همایش ضمن تقدیر و تشکر از کلیه نهادها، سازمان ها، دانشگاه ها و افرادی که در برگزاری با شکوه این همایش حمایت و همکاری داشته اند، بیان داشت؛ آموزش در کلاسهای چندپایه در اکثر کشورها به عنوان شکلی از آموزش مورد توجه قرار گرفته است این نوع از آموزش آموزش در کلاس های چندپایه در خیلی از جوامع به عنوان تنها راه حل آموزش و در تعدادی دیگر به عنوان فرصتی برای رشد و پیشرفت یادگیرندگان و به صورت آگاهانه و عمدی در کنار سایر شکلهای آموزش و صرفاً برای ارتقای آموزش و پرورش بهتر و مطلوب پایه ریزی شده است.

دبیر اجرایی همایش ادامه داد؛ در جامعه ما آموزش در کلاسهای چندپایه در خیلی از استانها، شهرستانها و روستاهای محروم و حاشیه ای ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. همچنین این شکل از آموزش اکثراً برای دوره ابتدایی و به صورت دو پایه در یک کلاس تا شش پایه در یک کلاس برگزار شده است. سن جنسیت پایه تحصیلی متفاوت از ویژگی های جمعیت شناختی این کلاسها است.