مدیریت امور پردیس های استان کردستان

به همت کانون نویسندگی برگزار شد:

کارگاه آموزشی «نقد ادبی»

به گزارش واحد فرهنگی پردیس بنت الهدی صدر سنندج کارگاه های آموزش کانون نویسندگی با عنوان " نقد ادبی" برگزار شد.

اولین جلسه از سلسله کارگاه‌های آموزش نقد ادبی، با حضور و مدرسی دکتر محمد یعقوبی، استادیار دانشگاه فرهنگیان و دکترای تخصصی زبان و ادبیات عرب، در تاریخ ۲۲ اسفند ماه با حضور ۶۰ شرکت کننده در بستر ی ادوبی کانکت برگزار شد.

در این جلسه به سیر تاریخی شکل‌گیری نقد ادبی، معرفی بزرگان این علم، بررسی و تحلیل ادبی- علمی- تاریخی اشعاری از شاهنامه، نمونه‌هایی از گلستان و بوستان، پرداخته شد.

سپس مدرس کارگاه به تعریف هایی از نقد پرداختند: ...نقدِ ادبی یا سخن‌سنجی دانشی برای بررسی ویژگی‌ها و تفسیر نقاط قوت و ضعف یک اثر ادبی و تحلیل و ارزیابی آن در کنار تشریح جوانب پیچیده ی آثار ادبی و روشی برای سنجش اعتبار و مقام آن‌ها است. به کسی که نقد ادبی را انجام میدهد، مُنتقد ادبی می‌گویند. نقد ادبی به معنای مطالعه، بحث، ارزیابی و تفسیر محصولات ادبی است.

نقد ادبی می‌تواند به شکل یک گفتمان نظری بر اساس نظریه ادبی باشد یا اینکه بحث مفصل تری که حالت گزارش گونه در باب یک اثر ادبی داشته باشد. این نوشته‌های گزارش گونه اغلب در قالب نوشته‌های روزنامه‌نگاری یا یادداشت‌هایی در زمان پدیدار شدن آثار ادبی رخ می‌نماید و در مواردی با قضاوت‌هایی یا اظهار نظرهایی در مورد خوب بودن یا نبودن، ارزشمند بودن یا نبودن اثر ادبی همراه است.

در ایران، نقد ادبی، فقط از دوران پس از اسلام، با نقد شعر آغاز شد. از جمله آثار منتشره در این زمان می توان از المعجم فی معائیر اشعار العجم نوشته ی شمس قیس رازی، چهار مقاله ی عروضی سمرقندی، اساس الاقتباس خواجه نصیرالدین طوسی، رساله فی عروض رشید وطواط و نیز فصل هایی از کتاب شفای ابن سینا و قابوسنامه کیکاووس بن وشمگیر نام برد.

دکتر یعقوبی خاطر نشان کردند: نقد ادبی همیشه به معنی دیگرگونه خواندن اثر نیست.گاهی به معنی دقیق‌تر خواندن یا هوشیارانه‌تر مطالعه کردن اثر است. همچنین ایشان درمورد آرایه‌های ادبی، معانی لغت‌ها، تفسیر متون باتوجه به دوره‌ی تاریخی که در آن نوشته است، به بحث و گفت‌وگو پرداختند. با اشاره بر اهمیت برگزاری این دوره، بر سرفصل جلسات بعد همانند مرگ مولف، نقد روانشناسانه، نقد فرمالیستی و... اشاره شد.