مدیریت امور پردیس های استان کردستان

به همت کانون شعر و ادب پردیس بنت الهدی صدر سنندج برگزار شد؛

نشست تخصصی زبان مادری و پیوند آن با هویت»

به گزارش واحد فرهنگی پردیس بنت الهدی صدر سنندج؛ نشست تخصصی کانون شعر و ادب با عنوان «زبان مادری و پیوند آن با هویت» با حضور و مدرسی دکتر آزاد الله کرمی عضو هیئت هلمی داتشگاه فرهنگیان و حضور 86 نفر از دانشجومعلمان سراسر کشور در تاریخ 14 اسفندماه 1400 در بستر ادوبی کانکت برگزار شد.

دکتر الله کرمی در ابتدای صحبت هایشان ارتباط میان تکنولوژی آموزشی و آموزش به زبان مادری و تاریخچه‌ای از تکنوژی آموزشی را شرح نمود.

وی بیان داشت، تکنولوژی ابزاری است که از آن می‌توان به عنوان یک برنامه یاد کرد که تکنولوژیست های آموزشی از آن به عنوان برنامه‌ای آموزشی به کار می گیرند. یعنی تکنولوژیست می کوشد مشکلات و مسئله ها را برجسته ساز و پس از تشخیص راه حل آنها را ارائه می دهد. هر زمان مسئله ای آموزشی مطرح باشد، تکنولوژیست های آموزشی برای ارائه راه حل به آن ورود پیدا می کنند.

ایشان ادامه داد؛ بر اساس آمارهای اعلام شده زبان مادری 50 تا 70 درصد دانش آموزان ایرانی با زبانی که در مدرسه با آن تحصیل می کنند متفاوت است، این موضوع باید از سوی متخصصان آموزشی مورد بررسی قرار داده شود و به آن نگاهی علمی و آموزشی داشت نه سیاسی و امنیتی. داشتن نگاهی سیاسی و امنیتی به چنین موضوع آموزشی باعث به بیراهه رفتن آموزش و پرورش ما می شود.

الله کرمی ضمن ارائه تعریفی جامع و کلی از هویت ارائه دادند و ارتباط آن را با زبان مادری خاطرنشان کرد؛ هویت چون حقیقت و کیستی هر فرد است و زبان مادری هم زبانی است که جدا از خواندن و نوشتن، زبان احساسات و عواطف و هیجانات و افکار ماست، لذا هویت و زبان مادری ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با همدیگر دارند. چون ساخت شناختی فرد با زبان مادری شکل می گیرد لازم است که در سیستم آموزشی مان از زبان مادری بهره ببریم در غیر این صورت ما 70 درصد از دانش آموزان را تعمدا نادیده گرفتیم. استفاده از زبان مادری می تواند به رشد شناختی، تفکر انتقادی، خلاقیت، بهبود عملکرد تحصیلی و ... کمک کند و تحقیقات نشان داده که دو زبانه ها در این موارد عملکرد بهتری از خود نشان داده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بیان نمود، که ما دارای یک زبان محاوره ای و یک زبان آکادمیک هستیم و در زبان مادری و رسمی مان هردو اینها را باید به یک اندازه پیشرفت و توسعه دهیم. زبان مادری و آموزش با آن در سیستم آموزشی یک فرصت هست نه یک تهدید. زبان ها بر هم تاثیر می گذارند و همدیگر را تقویت می کنند و باعث غنای هم می شوند و براساس تحقیقات کسانی که زبان مادری خود را به درستی یاد گرفته اند (چه محاوره ای و چه آکادمیک) زبان رسمی را هم اصولی و به شیوه ی درست یاد می گیرند و از آن صرفا استفاده ی ابزاری نمی شود و حتی یادگیری زبان سوم و چهارم برایشان ساده است.

ایشان در پایان عنوان داشت؛ در آموزش ما باید به تفاوت های فردی و فرهنگی توجه شود و از تبعیض و توزیع ناعادلانه فرصت ها پرهیز شود تا بتوان شرایط یکسانی را برای تحصیل دانش آموزان فراهم آورد.