مدیریت امور پردیس های استان کردستان

کانون های شعر و ادب و محیط زیست پردیس بنت الهدی برگزار کرد؛

نشست "بررسی میزان تاثیر انقلاب اسلامی در کتب درسی"

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان؛ به نقل از واحد فرهنگی پردیس بنت الهدی صدرنشست تخصصی کانون‌های شعر و ادب و محیط زیست پردیس بنت الهدی با عنوان «بررسی میزان تاثیر انقلاب اسلامی در کتب درسی» به مناسبت دهه مبارک فجر در تاریخ 18 بهمن ماه 1400 در بستر ادوبی کانکت با حضور و مدرسی استاد دانشگاه فرهنگیان، دکتر ایوب نقشبندی و حضور 40 نفر از دانشجویان راس ساعت 21 آغاز گردید.

مدرس نشست دکتر نقشبندی سخنان خود را اینگونه آغاز کردند:

ایشان ابتدا توضیحی کلی درباره کتب فارسی و اهمیت این کتب از دوره ابتدایی تا پایان دبیرستان و تفاوت این کتب با دیگر کتب درسی، ارائه کردند. همچنین اهمیت چگونگی تالیف کتب فارسی را بیان کردند که کتاب‌ها غیر از مطالب و محتوایی که در آن تدریس می‌شود باید به شکلی باشد که خواندن و نوشتن درست را به دانش آموز بیاموزد، درست اندیشیدن و سیالیت ذهن را در آنها پرورش دهد و زمینه آشنایی با ادبیات فاخر و بارآوردن ذهن دانش آموز، به گونه‌ای که دانش آموز خود، منشا نگارش شود را فراهم آورد. در ادامه به بررسی محتوای کتب درسی فارسی و مقایسه کتب قبل و بعد انقلاب پرداختند و خاطر نشان کردند که کتاب‌ها در زمینه آموزش مفاهیم و مطالب درسی تغیییر چندانی با دوره قبل انقلاب نکرده اند و به عنوان مثال حروفی که در پایه اول ابتدایی آموز داده می‌شود به همان ترتیبی است که در دوره قبل از انقلاب آموز داده می‌شد. اما محتوای کتب در دوره قبل از انقلاب مطالب درسی همراه با پدیده‌های اجتماعی و طبیعی مختلف مطرح می‌شد و مطالب دینی در کتاب‌ها حضور کمرنگی داشت.

اما چون انقلاب اسلامی یک دگرگونی ویژه در تمامی جنبه‌ها بود و یک انقلاب عقیدتی و ارزشی بود به نوعی تفکر دینی بر تمامی مسائل اجتماعی و ... تاثیر گذاشت و قوانین اسلام  در تمامی جنبه‌های کتب در نظر گرفته میشد، پس محتوای کتاب‌های درسی به خصوص کتاب فارسی به گونه‌ای است که ذهن و تفکر دانش اموز را با مفاهیم دینی و اسلامی و انقلاب اسلامی آشنا کند حال آنکه کتب های قبل از انقلاب اینگونه نبود

امروزه مسائلی مانند: مستضعفان و نیازمندان، مسئله نهضت‌های آزادی بخش انقلابی مانند فلسطین، معرفی شخصیت‌های برجسته دینی و انقلابی و مسائلی مثل آزادی ، حق طلبی و ... در کتب درسی فارسی آموزش داده می‌شود.

در ادامه نشست استاد، به بررسی کتاب‌های فارسی از لحاظ موضوعی و نحوه نگارش مطالب و روش‌های تدریس و ویژگی‌های یک معلم خوب پرداختند و سوالات دانشجویان را در این زمینه‌ها پاسخ دادند و نشست راس ساعت 22 با تشکر از استاد و دانشجویان و عوامل برگزارکننده پایان یافت.