مدیریت امور پردیس های استان کردستان

واحد فرهنگی پردیس بنت الهدی با همکاری کانون نقد و گفتگو و انجمن علمی علوم تربیتی برگزار کرد

کارگاه «الگو و اسوه بودن حضرت علی (ع) برای زندگی جوانان»

به گزارش واحد فرهنگی پردیس بنت الهدی کانون نقد و گفت و گو با همکاری انجمن علمی علوم تربیتی به مناسبت ماه مبارک رمضان و شب قدر کارگاهی با عنوان« الگو و اسوه بودن حضرت علی(ع) برای زندگی جوانان » در بستر ادوب کانکت با حضور استاد برجسته دانشگاه فرهنگیان و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان کردستان؛ حاج آقا محمد مهدی منادی و حضور دانشجویان پردیس‌های سراسر کشور، در تاریخ 14 اردیبهشت ماه 1400 ساعت 22 برگزار کردند.

در این کارگاه ابتدا آیاتی زیبا از قرآن کریم تلاوت گردید؛ در ادامه دبیر کانون نقد و گفتگو، ضمن خوشامدگویی و قدردانی بابت حضور یافتن در کارگاه، در مورد موضوع مورد بحث و هدف از تشکیل کارگاه و معرفی سخنران برنامه سخن گفتند؛ سپس حجةالاسلام و المسلمین حاج آقا  منادی مدرس کارگاه، بحث را آغاز کردند.

ایشان در ابتدا شهادت مولای متقیان، حضرت علی(ع) را تسلیت گفتند؛ سپس سخنان خود را در ارتباط با موضوع کارگاه سازماندهی کردند تا در مورد آنچه که غیرمسلمان ها در ارتباط با فضایل امیر المومنین(ع) و ابعاد شخصیتی حضرت بیان کرده اند، بیان کنند؛ ایشان هدف خود از بیان این سخنان را اینگونه ذکر کردند: «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم» و اینکه ما از بسیاری از مواهبی که داریم؛ بهره نمی بریم و قدرش را نمی دانیم. ایشان فرمودند: «نعمتان مجهولتان» دو نعمت هستند که به معنای واقعی کلمه مجهول هستند : سلامتی و امنیت؛ سلامتی را با مرور زندگی خود و اطرافیان درک می کنیم، فرد مدت زیادی با سلامتی زندگی می کند که ناگهان قطعه ای از پازل سلامتی وی را جدا می کنند تازه می فهمد که چه نعمت بزرگی را از دست داده است.

...غیر مسلمانان به مسلمانان می گویند که چرا سنگ حضرت علی را به سینه می زنید در حالی که حضرت علی برای جهانیان و بشریت است و فقط مختص شما نیست، در دین با شما مشترک نیستیم اما در انسانیت با شما مشترک هستیم.

حضرت علی روی برجستگی های انسانی دست گذاشتند و امور فطری و فطرت های انسانی را نشانه گرفتند؛ جذب شدن غیر مسلمان به حضرت علی بسان آهنربایی است که فطرت ها و طینت ها را جذب می کند.

حاج آقا منادی در ادامه بحث به «الگو و اسوه بودن حضرت علی(ع) برای زندگی جوانان» اشاره کردند که یک جوان باید هم جذب شود و هم جذب کند و این یک خصیصه شخصیتی است. خصوصاً برای یک دانشجو معلم بسیار ضروری می باشد که بتواند جذب کند تا یک گفتمان اخلاقی، اجتماعی و ... را ایجاد کند و یک طوفان به پا کند؛ ما می توانیم این قدرت جذب کردن را از امیرالمومنین به عنوان یک الگو، یک اسوه اقتباس کنیم.

در ادامه استاد در ارتباط با عشق مسیحیان به حضرت علی(ع) مطالبی را بیان کردند، از جمله حضور تصویر حضرت علی(ع) در عبادتگاه ها، اسم و تصویر علی(ع) بر روی شمشیر ها به عنوان فال نیک در پیروزی ها، دو هزار بیت شعر گفتن یک مسیحی برای حضرت علی و ... .

مدرس کارگاه این جلسه را نورانی خواندند چرا که در حدیث آمده است: «ذکر علیٍ عبادة» یعنی ذکر و یاد امیرالمومنین عبادت است. گناهان زبانی با ذکر فضیلت امیرالمومنین، گناهان شنوایی با شنیدن فضایل حضرت علی بخشیده خواهد شد. ذکر فضیلت در یک فرایند قرار می گیرد که باعث سوزاندن گناهان می شود.

هم مسلمانان و هم غیر مسلمانان روی بحث شجاعت حضرت علی مانور داده اند. یکی از مظاهر شجاعت امیرالمومنین این است که ادوات جنگی ایشان از ابتدایی ترین ادوات جنگی بود از جمله مرکب و زره و ... که مسیحیان بسیار به این موضوع توجه داشته اند. از حضرت علی پرسیده شده است که چرا از استر استفاده می کنید در حالیکه یک رزمنده یک اسب تیزرو می خواهد؟ حضرت علی پاسخ داده اند که اگر کسی از مقابل من فرار کند من به دنبال او نخواهم رفت و من هم از دست کسی فرار نمی کنم....

کارگاه فوق ساعت 23 به پایان رسید.