مدیریت امور پردیس های استان کردستان

حضور دکتر معروفی در بیستمین نشست شورای دانشگاه

با هدف بررسی و تصویب برنامه درسی مهارت آموزان ماده 28 برگزار شد

در بیستمین نشست شورای دانشگاه فرهنگیان با هدف بررسی و تصویب برنامه درسی مهارت آموزان ماده 28  که سه شنبه 2 آبان 97، در سالن استاد شریعتمداری برگزارشد، دکتر خنیفر رییس دانشگاه و رییس این شورا اظهار داشت: در اساسنامه، شورای دانشگاه به عنوان ﺩﻭﻣﻴﻦ رکن سیاست گذار (ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻫﻴﺄﺕ ﺍﻣﻨﺎ) محسوب می شود.

وی با اشاره به این که توسعه دانش و تقویت مهارت های مهارت آموزان، مستلزم برنامه ­ریزی همه­ جانبه است، بیان داشت: برنامه درسی مهارت­ آموزان، باید دارای ساز وکاری نظام مند و ساختار یافته برای تعلیم و تربیت باشد.

دکتر خنیفر همچنین با تاکید بر این که برنامه درسی مهارت آموزان، باید از رویکردی نوآورانه، آینده پژوهانه، واقع بینانه و سازگار با ویژگی­ های مخاطبان برخوردار باشد، ابراز امیدواری کرد: برنامه­ های تدوین ­شده، در مرحله عملی به خوبی اجرا شده و از مهارت ­آموزان، معلمی تمام عیار و هویت­ یافته بسازد.

 سپس دکتر روشندل معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی با نگاهی اجمالی به پیشینه موضوع، به مراحل بازنگری برنامه درسی مهارت آموزان اشاره نمود.

وی با اشاره به این مطلب که مسیر تربیت معلم حرفه ای از مسیر دوره های کارشناسی پیوسته می گذرد، اظهار داشت: در بازنگری برنامه درسی مهارت آموزان به اصول مهمی چون در نظر گرفتن مدارک تحصیلی مهارت آموزان و پرهیز از ارائه دروس تکراری، توجه به ارتقای شایستگی های موضوعی- تربیتی (pck)، ملاحظه شرایط اجرایی برنامه درسی و توجه به انتظارات آموزش و پرورش از مهارت آموزان توجه شده است.

 در ادامه نشست، مسئولان هریک از کارگروه های مربوط، به تبیین برنامه درسی و منطق حاکم بر تدوین آن پرداختند و جلسه با طرح سؤالات مرتبط و ارایه نظرات هریک از اعضا پیرامون موضوع ادامه یافت.

دیگر مطالب طرح شده در جلسه به شرح ذیل است:

  • توجه به مهارت آموزی و دروس عملی مهارت آموزان در برنامه درسی و پرهیز از آموزش محوری
  • لزوم توجه به کرامت و شأن معلمی در برنامه درسی مهارت آموزان
  • توجه بیشتر بر کارورزی و در نظر گرفتن فضای واقعی کلاس درس مدارس
  • ضرورت توجه به مهارت های تدریس و روش های نوین و اقتضائات اجرا در تدوین برنامه درسی
  • تأکید بر هماهنگی بین دانش، مهارت و نگرش های مهارت آموزان در برنامه درسی آنان
  • توجه به روانشناسی رشد و روانشناسی یادگیری، روش حل مسأله در برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی و شیوه درمان و بهبود مسائل رفتاری در برنامه درسی رشته مشاوره
  • لزوم هم سویی برنامه درسی با اسناد بالادستی به ویژه برنامه درسی ملی
  • توجه به کسب شایستگی های مختلف مورد نظر اسناد تحولی
  • توجه به انتظارات از آموزش و پرورش در برنامه درسی و نیازهای معلمان

 

در پایان نشست پس از تبادل نظرات، کلیات برنامه درسی تصویب شد.