مدیریت امور پردیس های استان کردستان

رییس دانشگاه فرهنگیان کردستان در سمینار بین المللی «آینده جهان در بستر تمدن نوین اسلامی با تکیه بر ظرفیت های ایران و اندونزی» عنوان کرد:

تدوین سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش گامی بلند در راستای احیای تمدن اسلامی

رییس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان تاکید کرد: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران با تدوین سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش گام بلندی در راستای احیای تمدن اسلامی برداشته است,

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان ،سمینار بین المللی «آینده جهان در بستر تمدن نوین اسلامی با تکیه بر ظرفیت های ایران و اندونزی» به همت دانشگاه مذاهب اسلامی کردستان و با حضور شخصیت های برجسته از دانشگاه های اندونزی در تالار رستم پور دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد.

در این سمینار دکتر یحیی معروفی رییس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به عنوان یکی از سخنرانان اصلی این سمینار گفت: در کشور ما مطابق قانون وظیفه پذیرش, تربیت و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش برعهده دانشگاه فرهنگیان است, این دانشگاه با این نام, دانشگاهی نوپا است اما بر تجربه و پیشینه صد ساله تکیه زده است.

 

وی افزود: تاسیس اولین مرکز تربیت معلم در ایران به سال 1298 هجری برمیگردد, بعدها در قالب عناوینی همچون دارالمعلمی, دارالمعلمات, دانشسرا و اسامی دیگر به فعالیت خود ادامه داده است اما از سال 1390 یعنی 7 سال پیش در قالب یک دانشگاه به تربیت نیروی انسانی برای آموزش پرورش به فعالیت خود ادامه داد.

 

دکتر معروفی ادامه داد: امروز دانشگاه فرهنگیان دارای 98 پردیس در 31 استان کشور با 65 هزار دانشجو است, دانشجویان این دانشگاه ما از میان مستعدترین داوطلبین کنکور انتخاب می شوند و بعد از طی یک دوره 4 ساله و آموزش های مختلف در کسوت معلمی فعالیتشان را شروع می کنند.

 

وی تصریح کرد: در استان کردستان دو پردیس دختران و پسران با 1200 دانشجو و 50 عضو هیات علمی موظف و مامور وجود دارد که پردیس پسران ما با 25 هکتار زمین و فضایی بالغ بر45 هزار مترمربع جزو بزرگترین پردیس های کشور است.

 

رییس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به زمینه فرهنگی و اجتماعی که تمدن اسلامی در آن شکل گرفت و روش های تربیتی که پیامبر اکرم به وسیله آن این بنا را احداث کرد پرداخت و مطلب خود را به گرفتاری های امروز جامعه بشری و اقداماتی که جمهوری اسلامی در راه احیای تمدن اسلامی شروع کرده است گره زد.

 

وی یادآور شد: محیطی که اسلام در آن موفق به پی ریزی بزرگترین تمدن عصر خودش شد و تمدن های پیرامونی را به چالش کشید و سرانجام بر آنها غلبه کرد بر بستر سنت جاهلیت بنا شده بود.

 

دکتر معروفی تصریح کرد: جامعه جاهلی منحط ترین عادت ها و سنت ها را داشت,  مردم جزیزه العرب قبل از ظهور تمدن اسلامی  غرق در شرک و بت پرستی بودند, خرافات و جهل زندگی ,نها را فرا گرفته بود, دختران را زنده به گور میکردند, زنان در بین آنها قدر و منزلتی نداشتند, قمار, ربا و فحشا جز مهمی از زندگی آنها بود, جنگ و تجاوز و خونریزی و غارتگری امری عادی بود, تعصب و تقلید کورکورانه و فخر فروشی کاملا در تار و پود جامعه ریشه دوانده بود.

 

وی گفت: حضرت علی (ع) در خطبه 26 نهج البلاغه به درستی این وضعیت را را بیان میکند و میفرمایید همانا خداوند محمد را برانگیخت تا مردمان را بترساند, فرمان خدا را چنان که باید برساند آن هنگام شما ای مردم عرب بدترین آیین را داشتید, در بدترین سرایی خزیده, منزلگاهتان سنگستان های ناهموار همراه مارهای زهردار, آبتان تیره و ناگوار, خوراکتان گلوآزار, خون یکدیگر را ریزان, از خویشان بریده و گریزان, بت ها همه جا پابرجا, پای تا سر آلوده به خطا, حال سوال اساسی برای همه مسلمانان این است که در چنین محیطی با چنین ویژگی های خاصی ظهور تمدن اسلامی چگونه ممکن شد؟ پیامبر گرامی اسلام با کدامین روش های تربیتی در فرصتی اندک با امکاناتی ناچیز چنین تحولات درونی مهمی در سطح فرد و جامعه ایجاد کرد.

 

رییس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان اظهار داشت: پیامبر اسلام و دین اسلام بیشتر یک روش تربیتی و دین تربیتی است, پیامبر اسلام با استفادهاز آموزه های وحیانی از میان روش های مختلف مانند روش اقناعی, روش روایی و روش پند و موعظه سه روش دیگر را برای تربیت امت اسلام به کار برد که یکی از این روشها تربیت معنوی بود, محور اصلی تربیت معنوی خدا است, رابطه فرد با خدا ارتباط قلبی انسان با خدای خود و بریدن از هر چه غیر خداست, از ویژگی های بارز این روش است, پیامبر اسلام با استفاده از این روش انسان های بسیاری تربیت کرد از طریق آن بلال ها, مقدادها, سمیه ها تربیت شدند, طاقت فرسا ترین شکنجه ها را تحمل کردند ولی رضایت خدا را با هیچ چیز عوض نکردند.

 

وی ادامه داد:  روش دیگری که پیامبر اکرم(ص) بکار برد و  بسیار موثر بود روش عاطفی است یکی از کاربردی ترین شیوه ها برای جذب دلهاست, سیره عملی و معاشرت های فردی پیامبرممللو از روابط عمیق عاطفی با پیروانش بود, او هدف بعثت خود را اتمام  مکارم اخلاق میدانست و با مهربانی و عطوفت, صداقت و راستی, هماهنگی دل و زبان و ظاهر و باطن بر تمام پیروانش تاثیر عمیقی گذاشت.

 

رییس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان افزود:  سومین روش, روش الگویی است خداوند پیامبر بزرگ اسلام را به عنوان الگوی حسنه معرفی میکند, صفاتی که پیامبر اسلام به آن ماتصف بود همچون احسان, حسن معاشرت, ساده زیستی, قناعت, قاطعیت در اجرای عدالت, شجاعت و دلاوری, شور و مشورت, پرهیزکاری در بعد فردی, هدایت و راهبری, عدالت و دادگری و سخاوت و بخشندگی در بعد اجتماعی از تجلیات این روش بود.

 

وی گفت: علیرغم پیشرفت های شگفت انگیز بشر در حوزه های مختلف بویژه در فناوری, بشر امروز دچار آشفتگی ها و پریشانی های بسیاری است, تزلزل ارزش ها, سست شدن اعتقادات و باورها و اندیشه های مادی بقای بشر را تهدید میکند, فقر, تجمل پرستی و خودپرستی و بحران های اعتقادی و ارزشی مشکلات رایج جامعه بشر اسیت.

 

دکتر معروفی گفت: با کمال تاسف در میان کشورهای اسلامی به دلایل بیرونی و درونی و دور شدن از تعالیم رهایی بخش اسلام بیشتر از همه دچار فتنه و آشفتگی است, در منطقه بحران زده خاورمیانه منابع و ثروت های خدادای به غارت میرود و تبدیل به بمب و آتش شده و بر سر مردم فرو میریزد.

 

وی یادآور شد:  به نظر میرسد امت اسلامی برای بدست آوردن قدر و منزلت تمدن اسلامی راهی جز بازگشت به خویشتن خویش و احیای ارزش های اسلامی ندارد و باید با اعتصام به حبل الهی و پرهیز از تفرقه و دودستگی و پیاده کردن ارزش های اسلامی به احیای تمدن اسلامی بپردازد.

 

دکتر معروفی تاکید کرد: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران با تدوین سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش گام بلندی در راستای احیای تمدن اسلامی برداشته است, هدف از این سند فراهم آوردن زمینه تحول عمیق و ریشه ای همه جانبه و نظامند و سیسمتی مبتنی بر آموزهای وحیانی و معارف اسلامی متناسب با فرهنگ اسلامی است, انسان آرمانی توصیف شده در این سند, انسانی موحد, مومن  ومعتقد به معاد, متعهد به مسئولیت های اجتماعی و مسئولیت خود دربرابر خدا, خود و دیگران, حقیقت جو, عدالت خواه, ظلم ستیز و جهادگر, شجاع و ایثارگر است, با اراده و امیدوار, خودباور و دارای عزت نفش, امانت دار و توانا, انتخاب گر و آزادمنش, خلاق و کارافرین, آماده برای زندگی فردی شایسته و اجتماعی است.

 

رییس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان تاکید کرد: مسئولیت علمای اسلامی, اساتید دانشگاه بویژه در کشورهای اسلامی در راستای احیای تمدن اسلامی بسیار سنگین است میتوان انتظار داشت اجرای این سند گامی بلند در راه احیای تمدن اسلامی باشد در این زمینه پیشنهاد می کنم دانشگاه های ایران و اندونزی به عنوان دو کشور قدرتمند اسلامی به تدوین سند مشترک احیای تمدن اسلامی بپردازند و در جوامع اسلامی بویژه در کنفرانس اسلامی زمینه لازم را برای جلب و حمایت همه کشورهای اسلامی فراهم کنند.